Vlieglawaai Schiphol beter meten

Schiphol moet open kaart spelen over de geluidsoverlast. Op 130 punten in bewoonde gebieden moet duidelijkheid komen over de herrie van vliegtuigen....

Van onze verslaggever Sanne ten Hoove

De luchtvaartsector is tegen het registreren van de overlast in het zogeheten buitengebied. Eversdijk vindt die opstelling niet langer houdbaar. ‘Het Nederlandse volk wil gewoon weten wat er aan de hand is. Dat is een normale informatiebehoefte.’

Hij stelt voor om op 130 punten rond Schiphol geluid te berekenen. Dat gebeurt aan de hand van allerlei gegevens, zoals het type vliegtuig en de vluchtroute. De gegevens kunnen daarna met echte metingen (steekproefsgewijs) worden bijgesteld, meent Eversdijk. Het rapport doet hier echter nog geen uitspraak over. Gemeten geluid valt vrijwel altijd hoger uit dan berekend geluid, blijkt uit proefmetingen die de commissie heeft laten verrichten.

Nu wordt het vliegtuiglawaai officieel op slechts 35 punten berekend in een klein gebied rond de luchthaven. Schiphol wordt alleen hierop afgerekend. Dat veroorzaakt veel frustratie bij omwonenden. Zij ervaren wel geluidsoverlast, terwijl die in de statistieken niet is terug te vinden.

De Stichting Natuur en Milieu spreekt van een vooruitgang. Directeur De Rijk pleit wel voor aanvullende metingen. Ze stelt zich een ‘rondreizend circus’ van geluidstechnici voor. ‘Want je hoeft natuurlijk niet iedere dag te meten.’ Bovendien moet het aantal rekenpunten volgens haar flink omhoog, tot twee- à driehonderd. ‘Pas dan krijg je een redelijk beeld.’

PvdA-Kamerlid Samsom, die al jaren ijvert voor strenge geluidsnormen, is ook te spreken over het voorstel van de commissie-Eversdijk. Hij vindt dat de commissie een ‘mentale omslag’ heeft gemaakt. ‘Jarenlang was dit vloeken in de kerk.’

De nieuwe berekeningen dienen vooralsnog ter informatie. Aan welke geluidsnormen Schiphol in de toekomst moet voldoen, is aan de politiek. In februari 2006 wordt het huidige Schiphol-beleid geëvalueerd. Vooral de effecten van de vijfde start- en landingsbaan staan centraal. Daarna worden mogelijk nieuwe geluidsnormen opgesteld.

In oktober verschijnt de volgende voortgangsrapportage van de commissie-Eversdijk. Dan moet duidelijk zijn hoe vlieglawaai het beste kan worden gemeten. Vlak daarna verschijnt het eindrapport.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden