Vliegend filmshot langs bevroren acteurs in sprookje

Ulla von Brandenburg..

Sacha Bronwasser

beeldende kunst Heel lang was het beroemdste travelling shot uit de filmgeschiedenis de opening van Touch of Evil van Orson Welles. De ononderbroken filmopname is nog steeds een kunststuk waarmee filmers imponeren, want hoeveel organisatie komt daar wel niet bij kijken? Aleksandr Sokoerov troefde Welles af door een héle film, Russian Ark, in één take op te nemen in de Hermitage. Ook in de kunstenaarsfilm duikt de techniek van het rijdende (of vliegende) ononderbroken shot steeds vaker op.

Kunstenaar Ulla von Brandenburg, die een nieuwe filminstallatie laat zien in de ‘Docking Station’-ruimte van het Stedelijk Museum in Amsterdam, combineert die filmtechniek met een andere klassieker: het tableau vivant. La Maison is een lange rijder door een kasteel, waarbij in hun pose bevroren acteurs gepasseerd worden. Hier staat er een met een masker in haar hand, daar zitten er twee te kaarten, twee vrouwen houden een plattegrond omhoog en een jongen speelt blokfluit op de trap. Tot stilstand gekomen als in het sprookje van Doornroosje, maar dan wakend.

Dat levert een mooie, geheimzinnige zwart-witfilm op die maar door- en doorrolt als een wandeling in de schemering. De kunstenaar heeft haar film echter geprojecteerd in een ruimte van gekleurde doeken (gebaseerd op kleurenschema’s van het Bauhaus) die er totaal overbodig omheen hangt.

Het dwalen door de doeken zou moeten verwijzen naar de film, maar daarvoor is de installatie eenvoudigweg te klein en te mager – Von Brandenburg ontkracht zo haar eigen film.

Dat is aan de kunstenaar te wijten, maar het is ook een terugkerend probleem in ‘Docking Station’. Dat is geen filmzaaltje maar een soort minitentoonstelling, maar maakt dat te weinig waar.

Sacha Bronwasser

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden