Vliegen weer sexy dankzij 'hooties'

Hoe krijg je Amerikanen de lucht weer in? De grote luchtvaartmaatschappijen weten het niet meer, na 11 september 2001. Het blijft malaise in de branche; rode cijfers, ontslagen, faillissementen....

Twee kleine spelers op de markt hebben er listig gebruik van gemaakt. Zij keken de crisis rustig aan, waagden zich niet aan ordinair prijsstunten, maar ontdekten een ouderwets gat in de markt. Sexy vliegen.

Stap bijvoorbeeld eens in bij Naked-Air. Bij deze chartermaatschappij begint de naaktpret al op weg naar de naaktbestemming. In het vliegtuig dus.

Het was een idee van de vaste klanten van recreatieconcern Castaways Travel, het moederbedrijf van Naked-Air. Over hun blootvakantie waren ze altijd wel te spreken, maar voordat de kleren eens uit mochten. . . kon dat niet wat sneller? Castaways ging met die input aan de slag. En drie maanden geleden was het zover. Van Miami Airport vertrok een Boeing 727 met 170 naakte toeristen naar Cancun, Mexico, waar een resort was afgehuurd voor een week naaktkaraoke, blootzwemmen en bodypainting. De vlucht was een knalsucces, al werden er om begrijpelijke redenen geen hete dranken geserveerd, en moest iedereen op een zelf meegebracht handdoekje zitten.

Niet naakt, maar wel erg sexy is een vlucht met de nieuwe luchtvaartmaatschappij Hooters Air. De Amerikaanse keten van grote borstenrestaurants Hooters of America kocht eind vorig jaar Pace Airlines, een kleine vlieger met 17 Boeings en 350 personeelsleden. Hooters wilde uitbreiden, en 'nog meer service bieden aan de sportieve man'. Het duurde nog een half jaar – het omscholen van het personeel had wat voeten in aarde – maar in mei steeg een echt Hootersvliegtuig op, met op de romp in knaloranje letters: Hooters ('Tieten').

En dat is niet het enige opwindende aan Hooters Air. Passagiers worden bediend door echte Hootersmeisjes, met strakke truitjes en heel korte broeken. Zij rijden trolleys Hootersbroodjes rond, maar doen ook spelletjes, zoals een spannende triviant-kennisquiz.

Voorlopig vliegt Hooters alleen op vakantieparadijs Myrtle Beach in South Carolina. De middenstand van Myrtle Beach was daar eerst niet blij mee. Respectabele ondernemers waren bang voor op louter seks beluste klanten. Maar Myrtle Beach is nu toch content met Hooters. Het resort was een van de zwaarst getroffen vakantiegebieden in Amerika na 11 september. Het toerisme was met 36 procent afgenomen. Sinds de komst van de 'hooties' wordt er weer stevig vakantiegevierd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden