Vliegen op algen nog even dromerij

Volgens Benno Baksteen kan het: groen en goedkoop vliegen van Groningen naar Amsterdam. Als dat groene tenminste ruim wordt opgevat en Europa de kosten betaalt.

Binnen twee jaar zou de droom werkelijkheid kunnen worden: een vliegverbinding tussen het noorden en de Randstad; met een vliegtuig op de nieuwste generatie biobrandstof. Volledig klimaatneutraal, 62 euro voor een enkeltje. Het nieuwste plan van Benno Baksteen en het Platform Duurzame Luchtvaart haalde zaterdag zonder moeite de voorpagina van De Telegraaf.

De nieuwe Noorderluchtlijn zou het groene alternatief voor de Zuiderzeelijn moeten worden. De vliegverbinding zal gebruik maken van biobrandstof uit algen, zegt Baksteen.

Daarvoor hoeft in de noordelijke ‘energievallei’ slechts een kweekvijver van 1,5 vierkante kilometer te worden aangelegd.

Technische beletsels, die overal ter wereld de introductie van groene kerosine vertragen, zouden voor de Noorderluchtlijn niet bestaan.

Dat klinkt als luchtfietserij. Is Baksteen gelukt waar de wetenschap nog jaren op moet zwoegen? Tja, zegt de oud-verkeersvlieger. ‘Dat is nu juist de aardigheid.’ De techniek om biobrandstof uit algen te maken, is volgens hem al zover ontwikkeld dat hij binnen twee jaar kan worden gecertificeerd.

Volgens het Commercial Aviation Alternative Fuels Initiative (CAAFI), de denktank van de groene kerosine, is dat onjuist. Vóór 2013 wordt de certificering van 100 procent biobrandstof voor vliegtuigen niet verwacht. Voorlopig zal het experimentele product ook duurder zijn dan de spotgoedkope kerosine.

Hoe denkt Baksteen zijn tickets voor 62 euro te kunnen verkopen? Dat kan inderdaad niet, zegt hij. ‘Die prijs is gebaseerd op gewone kerosine.’ En gaat het vliegtuig wel écht vliegen op 100 procent groene brandstof? Ook dat niet. ‘We moeten beginnen met een mix van biobrandstof en gewone kerosine.’

Het geheim van de Noorderluchtlijn zit daarom in de ‘openbaar-vervoermix’ waarvan de verbinding onderdeel zou moeten worden. Als de groene brandstof uit de algenvijvers straks óók in bussen en dieseltreinen wordt ingezet, wordt het hele openbaar vervoer immers een beetje groener.

De volledige klimaatwinst daarvan zou dan echter moeten worden toegerekend aan de Fokker 50 die tussen Schiphol en vliegveld Eelde gaat pendelen. Gaat de vliegreiziger dan wel de ontwikkelingskosten van de biobrandstof betalen?

Ook dat niet, erkent Baksteen. Die moeten worden betaald door de Europese Unie en de luchtvaartsector. En of dat gebeurt, tja, dat is afwachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden