Vleugels

De laatste tijd komen sterren vooral in het nieuws als zij voor een goed doel strijden. Nu Angelina Jolie weer.

Dat de nieuwste Disneyfilm eigenlijk over verkrachting gaat? Ik had het niet gezien. Toen op Twitter de eerste berichten verschenen over hoe Maleficent eigenlijk een rape-revange-film is, leek dat een typisch gevalletje doorgeslagen filmanalyse.


Oké, in de sleutelscène van de film raakt Maleficent (Angelina Jolie) bewusteloos omdat een man iets in haar drankje heeft gedaan. Als ze bijkomt, doet haar hele lichaam pijn. Langzaam tasten haar handen naar haar vleugels. Afgesneden! Een onderdeel van haar lichaam is door een man hardhandig en tegen haar zin toegeëigend. Haar oerschreeuw gaat door merg en been.


Zo beschreven ligt het er dik bovenop. Maar het is een Disneyfilm. Je kunt er in Amerika heen met je kinderen (of dat verstandig is, is een tweede). Dus wie de overeenkomst ziet, denkt vast dat het toeval is.


Niet dus. Deze week vertelde Angelina Jolie dat ze zich ervan bewust is dat deze scene een metafoor is. 'Het gaat erom dat degenen die zijn misbruikt vervolgens de keuze hebben ook anderen te misbruiken of zich eroverheen te zetten en liefdevolle, open mensen te blijven.'


Niet helemaal toevallig dat ze hiermee kwam tijdens de vierdaagse conferentie tegen seksueel misbruik als machtsmiddel in oorlogsgebieden, die ze initieerde met de Britse minister van Buitenlandse Zaken William Hague. 'We moeten de wereld laten weten dat het geen schande is slachtoffer te zijn van seksueel misbruik', stelde ze daar.


Het doet inmiddels bijna ouderwets aan, dit soort hollywood-activisme waarbij een ster zich sterk maakt voor een onpopulaire Goede Zaak. De laatste tijd komen sterren vooral in het nieuws als zij voor een simpel af te bakenen doel strijden. Zo boycotte een groep uiterst effectief het Beverly Hills Hotel omdat de eigenaar, de sultan van Brunei, de sharia in zijn land heeft ingevoerd. Ook hot: de #bringbackourgirls-campagne. In Cannes hielden de acteurs van de Expendables 3 op de rode loper een papier met die tekst omhoog, terwijl Victor Ortiz niet eens wist dat het om de door Boko Haram-ontvoerde schoolmeisjes ging.


De bedoelingen zijn goed, maar het is niet zo goed doordacht. Moeten de hotels van het Saudische koningshuis ook niet worden geboycot? Een sjeik die overspeligen laat stenigen in eigen land zal die wetten niet aanpassen vanwege een groep verworpen hollywoodsterren. Puissant rijk als hij is, kan hij die boycot wel hebben - zijn werknemers niet.


Zal Boko Haram de schoolmeisjes terugbrengen omdat Sylvester Stallone een papiertje omhoog houdt met #bringbackourgirls erop? Of loop je het risico dat je, zoals Jolie opmerkte in Cannes, door al die aandacht juist 'supersterren' van ze maakt?


Nee, dan werkt haar aanpak beter. De politieke weg zoeken en tegelijkertijd het psychologische wapen van verkrachting duidelijk maken door het te verstoppen in een blockbuster gericht op een jong publiek. Of zoiets gepast is, daarover kun je twisten, maar effectief is het wel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden