NieuwsVoeding

Vleesconsumptie stijgt, maar ook vleesvervangers worden meer gegeten

De vleesconsumptie in Nederland is in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat stelt de dierenrechtenorganisatie Wakker Dier op basis van onderzoek door het bureau Wageningen Economic Research. Ondertussen stijgt ook de consumptie van vlees- en zuivelvervangers, blijft uit een rapport van ING.

Een klant vergelijkt in de supermarkt plantaardige vleesvervangers met elkaar.Beeld Hollandse Hoogte / Jaco Klamer

Het totale verbruik van vlees en vleeswaren bedroeg in 2019 per hoofd van de bevolking 77,8 kilo. Ruim een halve kilo meer dan in 2018 toen er 77,2 kilo werd geconsumeerd. Bij deze verbruikscijfers wordt ook het karkas meegeteld. En dat terwijl er juist veel minder vlees moet worden gegeten, vindt Wakker Dier. ‘Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie. Klimaat, stikstof, ontbossing, onze gezondheid. En niet in de laatste plaats de dieren zelf. Een uiterst zorgelijke ontwikkeling.’ zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Na een daling tussen 2009 en 2016 wordt vanaf 2017 weer meer vlees gegeten, vooral kippenvlees. Nederland eet nu jaarlijks zo’n 200 miljoen kippen. De onderzoekers van Wageningen Economic Research verwachten dat de cijfers over 2020 door de coronacrisis een ander beeld laten zien. Door coronamaatregelen loopt het toerisme terug en zijn veel restaurants gesloten.

De stijging van vleesconsumptie staat volgens Wakker Dier haaks op de foodtrends van de laatste jaren waarin vegetariërs en flexitariërs juist terrein winnen. Mogelijk wordt er in restaurants en fastfoodketens meer vlees gegeten door toeristen en flexitariërs. “Het lijkt er op dat de flexitariër thuis zijn best doet, maar dat buitenshuis even vergeet’, aldus Hilhorst.

Nieuwe concurrentiestrijd

Uit cijfers die economen van ING verzamelden in een rapport over vlees- en zuivelvervangers blijkt echter dat consumenten wel degelijk meer vegaproducten eten. Niet alleen van start-ups als Beyond Meat en Oatly, maar ook traditionele vlees- en zuivelbedrijven als Unilever en Nestlé mengen zich steeds meer in de concurrentiestrijd.

Vorig jaar waren de vlees- en zuivelalternatieven in Europa goed voor een omzet van 4,4 miljard euro. De verwachting is dat dit in 2025 zo’n 7,5 miljard euro zal zijn. Nederland behoort met landen als het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk tot de grootste afzetmarkten.

Ondanks de ‘geringe impact’ op de totale Europese vlees- en zuivelmarkt van 300 miljard euro, denken de ING-economen dat sprake zal zijn van een nieuwe concurrentiestrijd met de consument als grote winnaar. Dit vanwege een breder aanbod in het winkelschap en alternatieven die zich qua prijs en smaak ook steeds vaker met vlees en zuivel kunnen meten.

In de afgelopen tien jaar namen de totale winkelverkopen van de vlees- en zuivelvervangers in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk jaarlijks met bijna 10 procent toe. Een stijging in die orde van grootte zal ook de komende jaren doorzetten, is de verwachting.

Plantaardige alternatieven voor melk zijn volgens ING het verst ontwikkeld. In de EU vormen alternatieven voor melk tien procent van de totale markt voor melk. Het aandeel vleesvervangers in de markt voor vlees is vooralsnog nog minder dan 1 procent.

In Nederland lag de omzet van zuivelvervangers vorig jaar op 150 miljoen euro en van vleesvervangers op 140 miljoen euro. Van alle Nederlandse consumenten heeft 70 procent wel eens een vegetarische vleesvervanger geprobeerd en heeft de helft van de consumenten zich weleens gewaagd aan een plantaardig alternatief voor melk, aldus ING. Onder twintigers zijn deze percentages het hoogst met respectievelijk 82 en 67 procent. Desondanks zal het volgens ING nog tot zeker 2050 duren alvorens de alternatieven zich met echt vlees en zuivel kunnen meten.

LEES OOK:

Plantaardig eten met jonge kinderen: hoe pak je dat aan?

Waarom we vaker plantaardig zouden moeten eten, uitgelegd in drie redenen.

De mens kijkt nog meer weg van vleesschaamte dan van alcoholvrees, zegt deze gedragseconoom.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden