Vlaggenschip van Rotterdamse haven wacht sloophamer

De grootste was de Berge Stahl sinds 2011 niet meer, maar toch werd het rode bakbeest nog altijd met ontzag ontvangen in de Rotterdamse haven. Zondag voer het vrachtmonster voor de 249ste en laatste keer bij Hoek van Holland de haven in. In 25 jaar bracht het schip 90 miljoen ton ijzererts uit Noord-Brazilië - een ladingrecord dat voorlopig wél zal standhouden.

De Berge Stahl.Beeld Kees de Mooij

'Het was een speciaal schip', zegt loodsdienstleider Sander Poutsma. 'Vanwege zijn afmetingen en zijn diepgang.' Toen de Berge Stahl (343 bij 63,5 meter) zondag bij hoog tij arriveerde, lag 22,50 meter van de romp onder water. 'Bij vertrek ligt hij tien meter hoger.'

Hoewel het schip jaarlijks negen tot tien keer uit Ponta da Madeira naar Rotterdam kwam, kan de kapitein zo'n groot schip niet alleen de haven in manoeuvreren. Twee loodsen werden 's nachts al per helikopter aan boord gebracht, 60 kilometer buiten de kust. Vier sleepboten hielpen bij zijn laatste stukje naar Ertsoverslagbedrijf Europoort (EECV).

'Ons officieuze vlaggenschip'

De Berge Stahl werd in 1986 gebouwd door het Zuid-Koreaanse Hyundai. 'Het was ons officieuze vlaggenschip', zegt Tie Schellekens, woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam. 'In mei 2011 is de Vale Brasil in de vaart genomen. Met een capaciteit van 400.000 ton is dat type schip een maat groter. Ook rederij Berge Bulk uit Singapore heeft inmiddels grotere ertsschepen.'

Het nieuwe officieuze vlaggenschip van de Rotterdamse haven is de Pioneering Spirit van het Zwitsers-Nederlandse offshorebedrijf Allseas. Het gevaarte van 382 bij 124 meter, nu afgemeerd in de Tweede Maasvlakte, ontmantelt grote (olie)platformen in zee.

De Berge Stahl vertrekt op 16 december voorgoed uit Rotterdam. Over zijn toekomst maakt loodsdienstleider Poutsma zich weinig illusies. 'Die zal wel naar de sloper gaan.' Aan de ertskade bij EECV is zondag weinig tijd voor emoties. 'Weg met dat ding! Tijd voor een nieuwe', klinkt het in de controlekamer. 'Nee grapje. Maar het is een scheepje van 30 jaar oud. Die is gewoon op.'

Vrachtmonster in veilige haven

Groot, groter grootst: in 2011 beschreef en filmde Volkskrant-verslaggever Bart Dirks hoe loodsen per helikopter naar de Vale Italia werden gebracht. Dat schip is met 362 meter 19 meter langer dan de Berge Stahl.

Vier sleepboten hielpen bij zijn laatste stukje naar Ertsoverslagbedrijf Europoort.Beeld Freek van Arkel
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden