Vlaanderen stoort zich aan imagocampagne voor België
Actie om buitenlandse investeerders te lokken voor België zou de gewesten tekort doen...
Brussel Net nu de rest van de wereld er weer op vertrouwt dat België gewoon blijft bestaan, kibbelen de Vlaamse en de federale regering over een imagocampagne om investeerders te lokken.
In de tv-commercials worden Vlaanderen, Wallonië en Brussel niet vermeld. Tot ergernis van de Vlaamse minister-president Kris Peeters, die vandaag premier Balkenende bezoekt. ‘Ik stoor me aan de campagne. België verkopen zonder de gewesten te noemen, dat kan niet. Als wij over de grens onze Vlaamse havens promoten, dan zeggen we ook altijd: die liggen in België.’
Peeters schreef een boze brief aan federaal premier Guy Verhofstadt en eiste inspraak. De huidige opzet van de campagne vindt hij ongeloofwaardig en inefficiënt.
Verhofstadts zegsman Koert Debeuf begrijpt de ophef niet. ‘De gewesten wórden betrokken. Mocht het de Vlaamse regering erom te doen zijn te worden genoemd in het tv-spotje, dan vind ik dat bizar. Er zijn andere wegen om onze staatsstructuur uit te leggen.’
De reclamespot verwijst volgens Debeuf naar een website waar de gewesten wel aan bod komen. De campagne begint op 4 maart.
Verhofstadt gaf deze week interviews aan El País, Le Monde, BBC World, de Financial Times en aan de Canadese staatsradio. Debeuf: ‘Een charme-offensiefje na alle verwarring over ons land. Het ging ons om wereldwijd bereik.’