Visitekaartje doet meer dan dure marketing

Miljoenen kun je steken in de marketing van je product, maar als je visitekaartje niet deugt is dat allemaal weggegooid geld....

Alleen een enkeling is echt goed met zijn tijd meegegaan: een virtueel bedrijf heeft uiteraard een virtueel visitekaartje dat dient te worden 'overgebeamed', schrijft Incentive.

'En dan met zo'n triomfantelijk gebaar, hè: kijk eens hoe New Economy ik ben! Daar komt dus geen echt kaartje meer aan te pas', vertelt Ruud Smeets van het internetbedrijf Newconomy, om meteen te klagen dat die zakelijke relaties vervolgens tussen zijn persoonlijke gegevens in zijn Palm V terecht komen. Dan is hij daarna weer even een tijdje zoet met het verwijderen van de gegevens.

Maar niet alle dotcommers hebben het al geschopt tot zo'n lief klein handheld hebbeding. Er zijn er genoeg die hun kaartjes nog voor een paar tientjes op een willekeurig NS-station hebben laten maken en daarmee miljoenen proberen los te peuteren van avontuurlijke financiers.

'Dan weet je meteen met wat voor mensen je te maken hebt', aldus Smeets die er ook kent die gewoon nog hun kaartje van de oude werkgever gebruiken. 'Dan hebben ze alleen de nummers doorgestreept en hun eigen nummers ingevuld.'

Copywriter Martin Vesseur vindt dat kaartjes meer conceptueel benaderd zouden moeten worden. Een eenmaal weggeven kaartje gaat namelijk een eigen leven leiden, weet de copywriter. 'En ik heb weleens het idee dat hoe gekker je het kaartje maakt, des te minder indruk het achterlaat.' Hoe minder informatie erop staat, hoe beter het kaartje, vindt Vesseur.

Maar tegenwoordig moet er steeds meer op een visitekaartje, stelt Incentive vast: zakelijke telefoon, gsm, privé-nummer, website, e-mail, bezoekadres. Televisiemaker Menno Buch zegt wel een A4'tje te kunnen vullen met de adressen van zijn ondernemingen. Om de informatie volledig te maken, delen sommigen meerdere kaartjes uit. Maar wie echt durft, schrijft Incentive, laat verschillende edities van zijn kaartje drukken en geeft die willekeurig weg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden