Virtueel

AAF BRANDT CORSTIUS

Ik weet niet of mijn nieuwe uitdrukking uw regio al bereikt had, maar ik had dus een nieuwe Nederlandse uitdrukking bedacht. Het was een moderne variant op 'Wat in het vat zit, verzuurt niet', en hij luidde: 'Ik kan altijd nog een webshop beginnen.'

Want dat is natuurlijk zo, dacht ik. Je kunt altijd nog een webshop beginnen. Ik vond het een goede uitdrukking, en het was sowieso tijd voor een opvolger van dat vat met zuur, want wie weet er tegenwoordig nog wat er in het vat zit, en hoe zuur dat al dan niet is?

Grote domper: mijn uitdrukking blijkt nergens op te slaan. Webshops, las ik gisteren in het nieuws, leveren geen winst op. En dat is ook een domper voor mij persoonlijk, want ik dacht dus echt dat ik altijd nog een webshop kon beginnen.

Dat gedroom kwam natuurlijk allemaal door dat ene verhaal van die vrouw van kleertjes.com, over wie elk semi-ondernemend type wel eens een artikel heeft gelezen. Die vrouw begon na een zolderverkoop van, inderdaad, kleertjes, de webshop kleertjes.com, en zette daarmee in een paar jaar tijd vele miljoenen euro's om.

Sindsdien wil ik ook een kleertjes.com.

Maar kleertjes.com is een uitzondering. De korte samenvatting van het verschrikkelijke webshopnieuws is dat 80 procent van mensen met een webwinkel nog nooit een modaal inkomen heeft verdiend. 38 procent heeft überhaupt nooit íéts verdiend.

Dit besef gooit veel roet in mijn webshopeten (deze uitdrukking ga ik er ook niet inhouden). Ik had al verschillende webshops opgezet in mijn hoofd. Dat is virtueel, dus dan ben je er al bijna. Mijn ene webshop heette De Negen Vondstjes, en daarop zou ik wekelijks negen vondsten aanbieden die ik zelf op vintagemarkten had opgescharreld. Dit gaf mij een vrijbrief om dergelijke markten beroepsmatig af te struinen, en door het exclusieve karakter van de site hoefde ik thuis niet veel bergruimte vrij te maken. De andere webshop die ik op een dag zou gaan runnen, grossierde in Zweedse biologische kinderkleding, maar dan in volwassen vrouwenmaten. Er zijn namelijk maar weinig volwassen vrouwen die zich niet het liefst in Zweedse biologische kinderkleding zouden willen hullen. En dan was er nog mijn webshop met pittige Amerikaanse medicijnen die je hier niet kunt krijgen; die zou mijn zus dan uit Amerika naar mij kunnen exporteren, en zo was het allemaal heel erg vestzak-broekzak, en daardoor winstgevend.

Maar nu blijkt dat 'winstgevend' niet een belangrijk aspect van de hele webshopbusiness is. De webshopondernemers zitten daar overigens niet mee. In het nieuwsbericht stond: 'Meer dan de helft, 51 procent, acht de kans groot tot zeer groot dat hun bedrijf in 2020 nog bestaat.'

Het zijn dromers, net als ik.

WiBra

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden