Viktor & Rolf verenigen bloem met bom

Op de agenda van de Parijse modeweek staan 101 shows, alle cocktails, feestjes en showroompresentaties niet meegerekend. Geen wonder dat de verzamelde journalisten, stylisten en inkopers zin hebben in spektakel, want hoe een rok en een hemdje er op een model uitzien kan iedereen dromen....

De tiende ready to wear-show van Viktor & Rolf was wellicht hun spectaculairste tot nu toe. Gevaarlijke bewering, want hun shows zijn vaak gedenkwaardige evenementen met een boodschap. De show van woensdag begon met 25 in zwart geklede modellen, met motorhelmen op. (Straaljagerpilotes? Terroristen?) Hun kleren waren helemaal des Viktor & Rolfs: jassen met strak aangesnoerde ceintuurs, grote kragen en flinke ronde schouders op strakke broeken en soms gigantische rokjes. Sommige creaties waren een en al lint en strik; meer haute couture dan prorter. Dat was een teken van herkenning voor 'prinses' Mabel, die immers in een strikkenjurk van Viktor & Rolf trouwde en nu vanaf de eerste rij toekeek; ze zat naast de Amerikaanse Vogue. Knap, hoe Viktor & Rolf de strik inmiddels helemaal geclaimd hebben. Niemand in de mode kan momenteel een strik laten zonder dat je meteen aan Viktor & Rolf denkt.

De gehelmde modellen in het zwart verzamelden zich aan het einde van de catwalk; een prachtig tableau vivant. Zwart verkoopt altijd, maar is het een modieuze trend voor volgend voorjaar? Nee, want bijna alle modehuizen zijn op de lieve, elegante tour. En toen ontplofte er bij Viktor & Rolf een vuurwerkbom, het podium draaide weg en maakte plaats voor eenzelfde tableau vivant van dames in roze, goud en wit, fleurig als een bos bloemen.

Schoonheid overwint de duisternis, wilden Viktor & Rolf zeggen. Maar de show was ook de lang verwachte lancering van hun parfum, gemaakt met L'Or. De geur Flowerbomb zit in een fles die ouderwets aandoet, maar de gestileerde vorm heeft van een handgranaat. (De geur is meer vanilleachtig dan bloemig; volgend jaar maart is hij pas te koop.) Het is gewaagd, zeker in de altijd blije modewereld, om te knipogen naar de angst voor terrorisme. 'Maar het past perfect bij deze tijd; niks is tegenwoordig eenduidig', zei trendvoorspeller Lidewij Edelkoort na afloop over Flowerbomb. 'Agressief en lief; wapen en bloem, een fles met veel facetten.'

De tiende Viktor & Rolf-show was niet het enige jubileum op woensdag, noch het enige spektakel. Dries van Noten vierde zijn 50ste defilPerfect geregisseerde shows zijn Van Notens handelsmerk, maar deze sloeg alles: in een loods buiten Parijs stond een kwart kilometer lange tafel opgesteld waarop 500 bezoekers door 250 obers een luxe diner voorgeschoteld kregen. De honderden kroonluchters werden opgehesen en de tafel werd catwalk. Ravels Bolero zette de sprookjesachtige dramatiek van de show vet aan. De kleren? Typisch Van Noten, met veel Marokkaanse en Indiase invloeden.

De start van de Parijse modeweek was amper te behappen; met sterke shows van Gaultier, Yamamoto, Branquinho en Watanabe, en zoals zo vaak een curieuze collectie van Comme des Gars. Ontwerpster Rei Kawakubo mixte Harley-Davidson met het Zwanenmeer: bonkige jassen en rokken van leer en het stugge materiaal van motorzadels, met kleurige tutu's erop en balletschoentjes eronder. Het zag er verrassend goed en futuristisch uit. Motor en ballet; twee uitersten, net als de bloem en de bom. Alles heeft twee kanten en niks is eenduidig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden