Viktor & Rolf kunnen het nog

De eerste coutureshow van Viktor & Rolf in dertien jaar moet het tij van negatieve kritieken en steeds minder verkooppunten keren. Het startschot is alvast veelbelovend.

DOOR BREGJE LAMPE

3/7 La Gaite Lyrique, Parijs.

Ze hadden het zelf gezegd, van tevoren. Mindfulness is hun belangrijkste drijfveer op het moment. En dus begonnen Viktor & Rolf hun veelbesproken coutureshow met een meditatie die bijna vijf minuten duurde. Daarbij zaten ze zelf in lotushouding op de catwalk, die was ingericht als een Japanse zentuin.

Voor een aantal van de genodigden - bezoekers die al vijf dagen mannenmodeshows en vier dagen coutureshows in Parijs achter de rug hadden en moe in de zaal zaten - waren die vijf minuten wat lang. Maar ze waren ook bijzonder. Vooral omdat Viktor & Rolf - voluit Viktor Horsting en Rolf Snoeren - er zo kwetsbaar bij zaten. Dat was gedurfd. Hoewel het voor de ontwerpers niet de eerste keer was dat ze zelf een rol speelden tijdens hun show. Al in 1998 kleedden ze een model laag voor laag uit tijdens een coutureshow; drie jaar geleden deden ze net zoiets tijdens een prêt-a-portershow, met model Kristen McMenamy.

Dit keer was het anders, want er hing meer vanaf. Het was de eerste coutureshow in dertien jaar, en de show waarmee de ontwerpers het tij van overwegend negatieve kritieken en een afnemend aantal verkooppunten in Europa hopen te keren. Of ze de verwachtingen waar maakten? Ja. Het was een indrukwekkende show. Typisch Viktor & Rolf. De ontwerpers gebruiken de mode graag als vehikel voor hun conceptuele ideeën.

Met de meditatie aan het begin en de twintig zwarte op Japan geïnspireerde creaties die volgden, wilden ze stilstaan bij wat ze de afgelopen twintig jaar samen hebben bereikt. Tegelijk dwongen ze bezoekers van modeshows, die gewend zijn aan kleren, trends, ontwerpers en shows die elkaar in een moordend tempo opvolgen, om even stil te staan en aandachtig naar de knap geconstrueerde kleren te kijken.

Viktor & Rolf zeggen dat ze de couture nodig hebben, omdat het ruimte biedt voor introspectie en bezinning. Aan het begin van hun carrière waren coutureshows voor de ontwerpers een manier om naam te maken. Twintig jaar later zijn ze met coutureshows nog altijd op hun best. In de zaal van een muziekcentrum La Gaite Lyrique was plaats voor 250 genodigden. Daarmee was het een kleine show, op het intieme af. Ter vergelijking: op de prêt-à-portershows van Viktor & Rolf komen gemiddeld twaalfhonderd bezoekers af.

Het gevoel van intimiteit werd versterkt door de ontwerpers, die zich dienstbaar opstelden en de kleding van de modellen schikten voordat ze als beelden werden neergezet. De jurken en capes waren zo gemaakt dat ze precies goed vielen als de modellen een bepaalde houding aannamen.

Uiteindelijk leverden de twintig modellen en de kleren die ze droegen een fraai standbeeld op. Natuurlijk kun je je afvragen wie zit te wachten op een jurk die zo gemaakt is dat er iemand onder kan knielen. Maar dat doet er niet toe. Bij de exclusiefste vorm van mode gaat het om het idee, de uitvoering en draagbaarheid zijn niet zo belangrijk.

Nu is het een kwestie van afwachten in hoeverre de couturepresentatie zich in harde cijfers vertaalt en hoe de ontwerpers hun ideeën gaan omzetten in draagbare confectiekleren die ze tijdens de prêt-à-portermodeweek in oktober presenteren. Maar voorlopig kunnen ze tevreden zijn. Kunstverzamelaar Han Nefkens had al op voorhand de helft van de twintig creaties aangekocht en beraadt zich nu op de mogelijkheden om de werken komend najaar te presenteren tijdens een expositie in het Rotterdamse museum Boijmans Van Beuningen. Dat doet denken aan de hoogtijdagen van Viktor & Rolf, toen de museumwereld met hen wegliep.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden