Vijfsterrenhotel op wielen

Met een rijdend vijfsterrenhotel door het noord-Spaanse landschap, of met een boemeltje - Caspar Janssen deed het allebei.

Het kan dus zomaar gebeuren, tijdens de treintrip met El Transcantabrico Gran Lujo, de 'Spaanse orientexpress' langs de noord-Spaanse kust: je staat stil op een stationnetje en kijkt in de ogen van een koe. En je schuift het raampje open en hoort niets dan het twinkeleren van vogeltjes, de putters zitten op de stroomdraad boven de trein. Dan zet de trein met de originele Pullmann-wagons uit 1923 zich weer in beweging, rijdt kilometers langs een riviertje, bestijgt bergen, stommelt over spoorbruggetjes op ijzingwekkende hoogte met uitzicht op spectaculaire dalen, en dan opeens rijdt hij weer pal langs de kust, waar je de zee op sommige plekken op de rotsen ziet beuken. Voor je het weet rent een groep paarden naast de trein, loopt een schaapskudde in het veld of vliegt een roofvogel op ooghoogte. En dan staat de trein weer stil, in een dorp, of een stad, in Santander, in Unquera, in Cabezón de la Sal, in Arriondas en in Oviedo.


Nou ja, om het niet te idyllisch te doen lijken: er is ook de nodige lelijkheid te zien. Mooie lelijkheid misschien, in de vorm van de verroeste overblijfselen van oude fabrieken, en echte lelijkheid, in de vorm van her en der opdoemende witte puisten, nieuwbouwwijken tegen berghellingen. Maar goed, het zijn fragmenten van lelijkheid die opvallen omdat het decor prachtig is, en groen.


Het was een lang gekoesterde wens, de noordkust van Spanje, de Cantabrische kust, bereizen per trein. Ik kom er nogal eens, in de regio, en zag overal en iedere keer de treintjes en treinen opduiken, vanuit de auto, op het traject Bilbao-Ferrol. Wat niet iedereen weet is dat Noord-Spanje niet ophoudt bij San Sebastian, net over de grens met Frankrijk. Bij San Sebastian rechtsaf is het nog zo'n 700 kilometer naar La Coruña, de noordwestpunt van Spanje. Het spoortraject Bilbao-Ferrol , vroeger alleen bestemd voor transporttreintjes, telt ongeveer dezelfde lengte, al is het hemelsbreed korter. Sinds de jaren zeventig rijden er lokale passagierstreintjes, maar begin jaren tachtig besloot FEVE, Ferrocariles Españoles de Vía Estrecha, de Spaanse smalspoor treinmaatschappij, om het traject ook toeristisch uit te baten. De eerste luxetreinrit in 1983 van de Cantabrico liep van Leon naar Bilbao, de oude carbonroute, en daarna door naar Ferrol. In de jaren daarna werden meer klassieke treinen toegevoegd en dit voorjaar werd de meest luxueuze variant in gebruik genomen: El Transcantabrico Gran Lujo. Elke twee kamers in de klassieke Pullmanwagons werden tot één samengevoegd, de trein heeft slechts plaats voor 28 personen, verdeeld over 14 dubbele suites; een vijfsterrenhotel op wielen.


Lees verder op pagina 2


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden