Vijfde Gouden Kalf voor Carice van Houten

Black Butterflies van Paula van der Oest, de verfilming van het leven van de Zuid-Afrikaanse dichteres Ingrid Jonker, is tijdens het 31ste Nederlands Film Festival in Utrecht vanavond bekroond met een Gouden Kalf voor de beste lange speelfilm. Volgens de jury maakt de 'perfecte mix van nationale en internationale expertise' de film tot een 'ongekende ervaring'.

Beeld anp

Ook hoofdrolspeelster Carice van Houten won een Kalf. Volgens de jury speelt Van Houten haar 'complexe personage met grote overtuiging'. Met haar vertolking van Ingrid Jonker won ze het vijfde Gouden Kalf in haar carrière - een record in de geschiedenis van de belangrijkste Nederlandse filmprijs die voor het eerst in 1981 werd uitgereikt. Eerder ontving Van Houten het beeldje voor De Gelukkige Huisvrouw (2010), Zwartboek (2006), Minoes (2002) en Suzy Q (1999).

De andere winnaar van de avond was Nanouk Leopold, die met haar hermetische relatiedrama Brownian Movement Kalveren won voor beste regie en beste scenario. De jury roemt de 'tot de essentie teruggebrachte eenvoud' van het scenario en omschrijft haar als een regisseur met 'unieke verbeeldingskracht'. Leopold, bij ontvangst van de prijs: 'Goed dat er aandacht is voor wat de mensen eigenlijk niet willen. Zoals ik.'

Eerder won Leopold voor beste regie in 2005 met haar film Guernsey. Naast Leopold maakten ook Will Koopman (Gooische Vrouwen) en Paula van der Oest (Black Butterflies) kans op een Kalf voor beste regie. Drie regienominaties voor drie 'buitengewoon bekwame vakvrouwen', aldus het juryrapport, ook dat was in Utrecht nooit eerder voorgekomen.

Kritiek

Daarmee verdeelde de jury, onder leiding van Laetitia Griffith, de belangrijkste prijzen keurig tussen de vakkundig gemaakte publieksfilm (Black Butterflies) en persoonlijke arthousecinema (Brownian Movement). Beide films werden zes keer genomineerd. De uitreiking van 2010, toen de kleine dramafilm Joy van Mijke de Jong de belangrijkste prijzen won, kwam de vorige jury op de nodige kritiek te staan. Joy trok relatief weinig bezoekers, en zou geen goede kandidaat zijn voor de hoofdprijs op het Nederlands Film Festival.

Rabat

Nasrdin Dchar won het Gouden Kalf voor beste acteur in Rabat. Het was de enige prijs voor de onafhankelijk gemaakte film - en in zekere zin de outsider tussen de genomineerden - die ook voor beste film en scenario werd genomineerd. Volgens de jury geeft Dchar, die in de sterke roadmovie met twee vrienden de taxi van zijn vader van Amsterdam naar Rabat moet brengen, met zijn 'prachtige, natuurlijke spel, eigenheid en humor een extra dimensie aan zijn personage'.

Van zijn dankwoord maakte Dchar een spektakel: het duurde langer dan toegestaan, maar het werd hem gegund door de zaal. Aan het einde van zijn speech zei hij een artikel gelezen te hebben waarin vicepremier Maxime Verhagen zei de angst voor buitenlanders wel begrijpelijk te vinden. Dchar: 'Tegen minister Verhagen zou ik willen zeggen, en tegen Wilders en al die anderen: Ik ben een Nederlander. Ik ben trots op mijn Marokkaans bloed. Ik ben een moslim en ik sta hier met een fucking Gouden Kalf in mijn hand.' Het kwam hem op een fors applaus te staan.

Gooische Vrouwen

Gooische Vrouwen, die dit jaar het ene na het andere bezoekersrecord brak, won een Kalveren voor beste vrouwelijke bijrol (Beppie Melissen) en beste mannelijke bijrol (Peter Paul Muller). Regisseur Will Koopman van Gooische Vrouwen kwam de prijs van Muller ophalen - 'Peter wil geen prijzen.' Na een wat ongemakkelijk moment besloot Koopman de prijs toch maar mee te nemen, om hem aan een kinderboerderij te geven.

De beste documentaire ging naar Petra Lataster-Czisch en Peter Lataster voor Niet Zonder Jou, waarin ze het laatste jaar van hun hoogbejaarde ouders en schoonouders vastlegden.

Code Blue van de in Polen geboren Nederlandse regisseur Urszula Antoniak won technische Kalveren voor het camerawerk (Jasper Wolf) en het geluid (Jan Schermer). De beste montage ging naar Sander Vos voor Black Butterflies, waarmee die film in totaal drie Kalveren binnensleepte. Het beste production Design naar Gert Brinkers voor Dik Trom. Beste muziek ging naar Het Paleis van Boem voor De Bende van Oss.

170 Hz van Joost van Sinkel verzilverde geen van zijn twee nominaties, maar het drama over een doof liefdeskoppel werd wel de verrassende winnaar van de publieksprijs. Die werd uitgereikt door staatssecretaris Halbe Zijlstra van Cultuur. Hij roemde de Nederlandse film, zei dat het 'heel goed ging'. Waarop presentatrice Claudia de Breij antwoordde dat dat toch vooral aan zijn voorgangers te danken viel. Het kwam haar op applaus te staan. Zijlstra reikte een cheque uit aan maker Van Ginkel: 'Zo vaak deel ik niet geld uit.'

De Speciale Juryprijs ging naar Rob Hillenbrink voor zijn props en speciale make-upeffecten in onder meer De Bende van Oss, Isabelle en Code Blue. De Prijs van de Nederlandse Filmkritiek ging naar Curacao van Sarah Vos en Sander Snoep.

Volg de Volkskrant op Twitter

Word vriend van de Volkskrant op Facebook

Beeld anp
Carice van Houten, eerder vanavond op de rode loper. © ANP
Acteur Nasrdin Dchar op de rode loper. Beeld anp
Beeld anp
Actrice Carice van Houten krijgt een gouden tegel met haar handafdruk, omdat ze vorig jaar ook het Gouden Kalf voor beste actrice won. Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden