Opinie

'Vijf tips voor Pinkpop om wél binnen te lopen'

Econoom Marcel Canoy geeft de organisatie van Pinkpop vijf tips om meer geld te verdienen. 'Dan kan de organisatie tenminste weer fatsoenlijke hoofdacts programmeren volgend jaar.'

Festivalgangers joelen voor de Amerikaanse punkrockband Greenday tijdens de afsluiting van Pinkpop.Beeld anp

Vijfentwintig jaar geleden ging ik met vrienden naar Pinkpop om naar muziek te luisteren, van de sfeer te genieten en bier te drinken. Tegenwoordig ga ik met mijn dochter Tessa (16). Behalve mijn bierconsumptie is er niet veel veranderd. Het is nog steeds een mooi festival met voor ieder wat wils.

Opvallend dit jaar waren de vele goede acts op de kleinere podia en een droevige prestatie van de organisatie wat betreft de programmering van de topacts. De Killers zongen vals, bij de robots van de Kings of Leon viel iedereen in slaap en Green Day was vooral heel erg voorspelbaar. Dat absolute wereldsterren als Queens of the Stone Age gedegradeerd waren tot het B-podium zou Jan Smeets toch minimaal vijftig stokslagen op een gevoelige plek moeten opleveren.

Daartussendoor viel er veel te genieten, dus niet teveel geklaag. Alt-J, Die Antwoord, C2C, Lianne la Havas, 30 seconds to Mars, Tom Odell, Kodaline, Will and the People, allemaal prima optredens, en dan heb ik - naar verluidt - goede optredens van Triggerfinger en Phoenix nog gemist.

Maar goed, dit is een economieblog, geen muziekrecensie. Als je als beroepsdeformist naar Pinkpop kijkt, valt er veel op. Ik geef Jan Smeets vijf tips om meer geld te verdienen, zonder dat dat dit de sfeer van het festival aantast. Goed nieuws voor Pinkpop want dan kunnen ze tenminste fatsoenlijke hoofdacts programmeren volgend jaar (hoor ik iemand Radiohead of Prince fluisteren?).

1. Variatie, prijsdiscriminatie
De mogelijkheden om met variaties van diensten en prijsdiscriminatie zowel de verschillen in smaken van consumenten beter te benutten als geld te verdienen, zijn zwaar onderbenut. Zo kun je het parkeerders gemakkelijker maken als ze meer willen betalen, is er veel meer mogelijk in het luxesegment (en dan geen sullige oesterbar; wie gaat er nou in godsnaam oesters op Pinkpop eten), schone toiletten tegen kleine betaling, enfin de mogelijkheden zijn schier oneindig. Zelfs binnen een en hetzelfde eettentje zie je nauwelijks variatie. Couscous basic en couscous de luxe, waarom niet? De studenten gaan voor de basic en ik eet lekker de luxe variant op.

2. Recycling
Het is natuurlijk een prima idee om mensen een bon te geven als ze 50 plastic bekertjes verzamelen, maar er zijn veel meer mogelijkheden om het publiek te gebruiken om te recyclen. Scheelt toch weer in de schoonmaak. Alleen al iets simpels als het neerzetten van een paar prullenbakken op het grote veld scheelt, maar ludiekere acties zijn ook mogelijk zoals een actie waar er vijf minuten ingeruimd worden om collectief wat zakken te vullen onder leiding van een of andere sociaal geëngageerde popster doet wonderen.

3. Interactiviteit, wedstrijden, quizzen
Mensen zijn in toenemende mate geïnteresseerd in zelf actief zijn. Dat blijft op Pinkpop beperkt tot periodiek meezingen en springen met de muzikanten. De mogelijkheden om via interactiviteit het programma aantrekkelijker te maken zijn groot. Muziekquizjes, danswedstrijden en collectieve quizzen waarin publiek in groepen verdeeld wordt, you name it, simpel te organiseren. Als prijs kun je dan ook nog iets met meet and greet (of desnoods gratis drankbonnen) doen.

4. Verkiezingen
Het publiek wordt helemaal niet betrokken bij het beoordelen van acts. Dat kan ook nog op verschillende manieren (online stemmen, Twitter) en in verschillende categorieën. Mensen zijn dol op lijstjes en zelf stemmen. Geef een prijs aan de vijf leukste tweets per dag, de beste recensie of het beste/origineelste argument voor een act voor volgend jaar. Ik noem maar wat.

5. Ontbrekende dienstverlening
In de loop der jaren is de dienstverlening flink uitgebreid. Wat dat betreft is het contrast met 25 jaar geleden heel groot. Toch blijven er nog genoeg dingen over die zowel het programma aantrekkelijker maken als geld opleveren. Ik denk aan crowdfunding van concrete goede doelen (nu alleen wat handtekeningen voor Amnesty), een bar (curieus maar die is er dus niet) of workshops.

Genoeg te doen dus. En omdat ik het festival een warm hart toedraag: voor een paar vrijkaartjes ben ik in te huren.

Marcel Canoy is hoofdeconoom van Ecorys en hoogleraar economie Tilburg University.

Festivalgangers op het terrein van Pinkpop.Beeld anp
 
De Killers zongen vals, bij de robots van de Kings of Leon viel iedereen in slaap en Green Day was vooral heel erg voorspelbaar.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden