Weblog

Vijf politieke tweetlessen voor Job Cohen

'Economie holt achteruit. En coalitiepartners zijn vooral met onderlinge strijd bezig. Waar is Rutte?'. Deze tweet slingerde PvdA-leider Job Cohen gistermiddag rond 16.00 uur de wereld in. Geen nieuwsrubriek die 'm oppikte, geen website die ermee aan de haal ging, geen krant die er een berichtje aan wijdde. Het wil nog niet zo vlotten tussen Cohen en de sociale media. Vijf tips voor een effectieve tweet.

Het twitterprofiel van Job Cohen

1. Maak nieuws
Ook in 140 tekens is nieuws te maken, daar is geen uitgebreid genuanceerd betoog voor nodig. Liever niet zelfs.

Toen Geert Wilders donderdagochtend twitterde: 'Extra bezuinigen in 2012? Wordt heel erg moeilijk om daar uit te komen met VVD en CDA. Tenzij men net als PVV 4 mrd op ontwhulp wil snijden', stond dat binnen een mum van tijd op nieuwssites en op de wires van de persbureaus. Collega-Kamerleden zagen zich gedwongen te reageren, Wilders stond weer in het middelpunt van het nieuws.

Dus kondig iets aan, neem een stevig en overwacht standpunt in, en laat geen ruimte voor discussie. Dat de economie hard achteruit holt, weet iedereen. Dat de 'coalitiepartners vooral met onderlinge strijd bezig zijn', is een opmerking die je verwacht van een lid van de oppositie. 'Waar is Rutte?', werd onmiddellijk geriposteerd met 'En waar ben jij?'

En dan hebben we het nog niet eens over nietszeggende tweets als: 'Morgen bij Buitenhof' (8 oktober) of: 'Straks in Oog in Oog.' (7 september)

2. Tweet-only-tactiek
Wat ook helpt: communiceer over sommige onderwerpen alleen via Twitter. Negeer de camera's, ontwijk de journalisten, houd de lippen stijf op elkaar. Gebruik 140 tekens en laat het daarbij.

Scheelt ook weer het gedoe van lastige wedervragen van journalisten, je houdt de volledige controle over de boodschap.

Het twittersucces van Wilders is mede te danken aan deze tactiek. Hij voert de Haagse horde af en toe met een hapklaar brokje, en trekt zich dan weer terug.

3. Tweet met een ritme
Toegegeven, het gaat iets beter de laatste week met het twitter-ritme van Cohen. Het lijkt erop of hij zich heeft voorgenomen wat vaker zijn Blackberry of iPad uit zijn zak of tas te toveren om van zich te laten horen.

Na een twitterstilte van ruim een maand liet hij dinsdag via Twitter weten het niet eens te zijn met de berichtgeving in de Volkskrant. Vrijdag kwam hij met de volgende - ook geen prijswinnende - tweet: 'Gisteren eerste Kerdijklezing gehouden: Meritocratie is niet genoeg. Vandaag in #NRC'. Zondag volgde zijn derde tweet binnen een week.

En nu volhouden. Want in de vijf maanden daarvoor kwam hij tot slechts zes tweets. Geen aantal waarmee je verwachtingen wekt. En eerdere twitteroprispingen waren van (te) korte duur.

4. Tweet op het juiste moment
Cohens laatste tweet was gistermiddag 16 uur, niet bepaald het handigste moment. Nieuwsredacties zijn onderbemand, nieuwsuitzendingen op zondag duren maar kort, en heel Nederland was in de ban van de Ajax-rel.

Handiger het 's ochtends op een doordeweekse dag, vanachter een bordje cruesli. De (web)journalisten hebben de eerste koffie op, zijn op zoek naar vers nieuws, en zoeken verhalen waar ze de rest van de dag op kunnen voortborduren. Een relletje is dan zo geboren.

5. Gebruik de hyperbool
Cohen gaf laatst bij Buitenhof aan 'onhaags' te zijn, en dat graag te willen blijven. De grote woorden, het drukke verhaal, de harde taal, dat past niet bij hem, zei Cohen. Dat mag zo zijn, een politicus die niet gehoord wordt, zal zijn doel niet bereiken.

Stevige woorden hoeven niet beledigend te zijn en kunnen de boodschap juist versterken. Kwestie van de andere woorden iets anders neerzetten. In plaats van 'Waar is Rutte', kan Cohen ook 'Rutte is - ook zonder de mist - totaal onzichtbaar' tweeten. 'En coalitiepartners zijn vooral met onderlinge strijd bezig' wordt dan 'Wilders-getrouwen liggen hopeloos overhoop.'

Concreet advies
Dus morgenochtend om 7.35 uur een tweet van @jobcohen: PvdA steunt euroakkoord niet Euro diep in de penarie, Wildersgetrouwen liggen hopeloos overhoop. Rutte -ook zonder mist- totaal onzichtbaar

Precies 140 tekens.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.