Vijf minuten voor de hoofdrol in Razend

AMSTELVEEN - De tafels en stoelen zijn aan de kant geschoven. Achter een kleine fotocamera met videofunctie op statief midden in het geschiedenislokaal van het Herman Wesselink College in Amstelveen staat regisseur Dave Schram.


De deur gaat open, twee meisjes uit Brabant stappen de ruimte binnen. 'Jullie zijn toch niet zenuwachtig, hè?' vraagt Schram retorisch. 'Nee natuurlijk niet', zeggen de meisjes. Schram legt uit wat de bedoeling is. 'Eerst stellen jullie je voor in de camera. Daarna spelen jullie de scène die jullie eerder hebben ontvangen.'


Als dat gebeurd is, krijgen de meisjes een oorkonde en ontvangt Schram de volgende twee voor een auditie. Aan het eind van de dag heeft hij een dikke multomap vol formulieren van de kandidaten. In het lokaal ernaast doet de vrouw van Schram, regisseur Maria Peters (Sonny Boy), hetzelfde.


Zo zijn er nog 23 lokalen in de school waar auditie wordt gedaan. In zes uur tijd doen zaterdag zo'n drieduizend tieners auditie voor de verfilming van het boek Razend van Carry Slee. Razend moet oktober dit jaar in de bioscopen draaien.


Voor iedere Carry Slee-film (eerder werden Afblijven, Radeloos en de Timboektoe-boeken verfilmd) organiseert het productiebedrijf van Schram en Peters, Shooting Stars, een grote auditieronde. Nog nooit waren er zoveel aanmeldingen als voor Razend. Op de eerste oproep reageerden ruim zesduizend jongeren; drieduizend daarvan zijn uitgenodigd auditie te doen.


Bij binnenkomst melden zij zich aan en krijgen ze een nummer. Hun ouders mogen niet mee naar de auditielokalen, zij worden opgevangen in de grote aula. In de gangen waar de audities plaatsvinden, staan telkens vijf stoelen met daarop wachtende tieners die telkens twee plaatsen doorschuiven als er weer twee auditie mogen doen.


Door de grootschalige opzet krijgt Schram iedereen die auditie doet hooguit 5 minuten te zien. Volgens hem is dat genoeg voor een goede indruk. 'Talent herken je meteen. Het is de houding, het is naturel spelen. Ik moet geloven wat ze spelen.'


Voor Razend zijn acht rollen te vergelen: twee hoofdrollen en zes bijrollen. De kansen voor de jongeren die auditie doen, zijn dus klein. 'Maar we houden ook onze ogen open voor andere films', zegt Schram. Voor veel van het talent dat in eerdere auditierondes naar boven kwam, was niet altijd een rol beschikbaar. 'Die jongeren onthouden we, of ze komen uit zichzelf terug bij een volgende auditie.' Schram merkt dat de jongeren die auditie doen een snelle ontwikkeling doormaken. 'Hun uiterlijk verandert snel, maar ook hun spel. Ze leren heel snel. Als ze later terugkomen, zijn ze vaak al veel beter.'


Dat jongeren op deze leeftijd zo snel veranderen, is ook de reden dat het productiebedrijf geen contact zocht met een castingbureau. 'Aan een foto of het dossier van zo'n bureau zie je niet zoveel. Die zijn snel achterhaald in de leeftijdscategorie waarin wij zoeken', vertelt Schram.


'Bovendien ligt de drempel bij deze audities veel lager', verklaart hij. 'Er is geen inschrijfgeld, wij ontvangen dus ook de kinderen die niet staan ingeschreven bij een castingbureau.' De publiciteit die zo'n grote auditiedag oplevert, is natuurlijk mooi meegenomen, maar het gaat Schram vooral om het nieuwe talent. 'De vorige audities hebben bewezen dat we dat op deze manier kunnen vinden,' aldus Schram. 'Veel van de talenten die we bij de audities voor de vorige Carry Slee-films ontdekten, studeren nu aan bekende toneelscholen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden