Vijf beeldschermen in de auto

De auto wordt steeds meer een digitale huiskamer annex kantoor op wielen, zo blijkt op de AutoRAI in Amsterdam. Muziek, televisie, Playstation, internetcomputer, fax, printer, navigatiesysteem: geen inzittende hoeft zich nog te vervelen....

ZINGEN OP DE achterbank - met moeder die de maat aangeeft - is er niet meer bij. Een beetje moderne vader (of moeder) met een goedgevulde portemonnee zorgt dat hij achter in de hoofdsteunen van de auto twee beeldschermen heeft. De kinderen kunnen dan de hele reis tv-kijken, muziek luisteren en spelletjes spelen.

De producenten buitelen over elkaar heen om de autorit nóg aangenamer te maken. Pioneer, VDO Dayton en Alpine gaan voorop. De demonstratie-auto van Pioneer op de AutoRai bevat liefst vijf beeldschermen: drie voor televisie en spelletjes, een computerscherm en een schermpje voor de navigatie. Het geeft je als bestuurder bijna het gevoel dat je bij een bewakingsdienst werkt, ware het niet dat uit het Dolby digitaal geluidssysteem met vijf kanalen een geluid komt dat de ingewanden uit je lijf doet trillen.

'We willen voor deze installatie een THX-certificaat bemachtigen', vertelt R. de Wilde van Pioneer. 'Vroeger was dat voorbehouden aan bioscoopzalen.'

Het is duidelijk: naar buiten kijken hoeft niet meer, de passagiers worden binnen voldoende vermaakt. Vader hoeft zich niet meer naar achteren te buigen om zijn kinderen een pak rammel te geven als hij zich door hun geklier weer eens niet op de weg kan concentreren. Zijn kroost zit met koptelefoon op met Playstation te spelen of een film te bekijken. Bovendien is concentratie overbodig, want wie slim is, heeft een navigatiesysteem ingebouwd dat hem door elke drukke Europese metropool heen loodst.

Satellieten vertellen hem precies waar hij zit; het navigatiesysteem projecteert de coördinaten op een wegenkaart. De meeste systemen lezen de kaarten van cd-rom, die echter maar één land tegelijk kunnen behappen. Wie naar Brussel rijdt, moet eerst de naam van de Nederlandse grensplaats opgeven. Bij aankomst in België moet gestopt worden om het Brusselse adres in te voeren.

Kenwood, Panasonic en Alpine hebben systemen op basis van dvd. Die hebben als groot voordeel dat het apparaat het hele Europese wegenstelsel ineens kan lezen. De navigator van Kenwood berekent in vijf seconden de snelste route van Amsterdam naar het allerkleinste Italiaanse gehucht.

Bij het navigatiesysteem van VDO Dayton hoef je niet eens meer naar de radio-verkeersinformatie te luisteren. De files worden direct volautomatisch op de kaart ingetekend, waardoor je snel weet welke wegen je beter even niet kunt nemen. Kenwood heeft nog een leuk extraatje. Je kunt de kaart onder elke gewenste hoek bekijken waardoor het met een beetje fantasie net lijkt of je vliegt.

Verdwalen op de Parijse péripherique kan niet meer, en echtelijke ruzies over het kaartlezen behoren tot het verleden. Het moet de droom zijn van elke man: een zwoele vrouwenstem die hem vertelt waar hij moet afslaan en zich bovendien nooit vergist. Navigatiesystemen met mannenstem zijn overigens nog niet verkrijgbaar. 'Het zijn vooral mannen die dit product kopen, en die horen nu eenmaal liever een vrouwenstem', zegt E. Eldering van Kenwood.

Voor een navigatiesysteem met mooie display betaal je minimaal vierduizend gulden. Het apparaat lijkt tot nu toe dan ook vooral interessant voor professionele weggebruikers, zoals taxichauffeurs en vertegenwoordigers in de buitendienst. 'Als je per dag een kwartiertje tijd bespaart omdat je de weg niet hoeft te zoeken, heb je het aankoopbedrag al in negen maanden terugverdiend', aldus De Wilde. Grundig - met Blaupunkt een van de kleinere spelers in deze markt - heeft ook eenvoudiger modellen, zonder mooie gekleurde kaarten, te koop voor iets meer dan drieduizend gulden.

Voor een multimedia-uitrusting met dvd-station, Playstation en beeldschermpjes voor de kinderen, betaal je al snel meer dan tienduizend gulden. Tot nu toe zijn het alleen Mercedes- en BMW-rijders die zich dergelijke luxe kunnen veroorloven. 'Maar we zien ook steeds meer klanten in het hogere middenklasse-segment', zegt De Wilde.

Auto-importeurs stimuleren de trend. Steeds meer merken prijzen de nieuwste snufjes aan. Meestal gaat het daarbij alleen om navigatiesystemen, maar Ford biedt ook al aan om de beeldschermpjes voor de achterbank-passagiers direct te monteren in de hoofdsteunen van de nieuwste Mondeo.

De markt groeit. 'We zien een explosieve stijging in de vraag. Afgelopen jaar hebben we twee keer zoveel verkocht als we hadden verwacht', zegt De Wilde van Pioneer. 'En we hebben over het algemeen al een gespierde begroting.'

Wie alle moderne snufjes uit de demonstratiemodel van Pioneer wil, betaalt circa 55 duizend gulden. Daarmee kunnen niet alleen de kinderen zich vermaken, maar ook carpoolers, directeuren en ministers die in de auto willen werken. In de ene rugleuning zit een fax en in de andere een laptop-computer compleet met internetverbinding, geïntegreerd in een klaptafeltje. In het midden tussen de voeten een printer en een cd-writer. Het datatransport gaat via GSM-antennes. Het televisiesignaal komt op de ouderwetse manier binnen, waardoor je in Nederland voorlopig alleen Nederland 1, 2 en 3 kunt ontvangen.

Maar gaat de bestuurder zich niet vervelen? Zelfs als hij achteruit rijdt, hoeft hij zich niet meer om te draaien. Dankzij de camera die VDO Dayton verkoopt kan hij op het schermpje zien wat achter hem gebeurt. Niet alleen handig voor het achteruitrijden, maar ook om langslopende vrouwen te bespioneren, zo lijkt het promotiefilmpje te suggereren.

VDO Dayton adverteert met begrippen als 'vrijheid, onafhankelijkheid en avontuur', maar voor de bestuurder zelf is nog maar weinig te beleven. Goed, dat gezang van moeder en kinderen ergerde hem vaak. Maar als aan het eind van de dag de zon onderging, wilde hij in een nostalgische bui nog wel eens een deuntje meezingen. Hoe komt hij nu de tijd door?

Televisie-kijken mag hij niet, daar hebben de ontwerpers wel voor gezorgd. De schermpjes voorin kunnen bij Pioneer en Kenwood alleen worden gebruikt als de auto op de handrem staat. 'Voor de veiligheid, maar je kunt er wel omheen als je wilt', zegt Eldering. Bij VDO Dayton zijn ze iets genadiger. Het beeld valt pas weg als je harder rijdt dan drie kilometer per uur. Hierdoor kan de automobilist in de file ook gewoon een filmpje kijken.

Maar als de snelheidsmeter honderdtwintig aanwijst en de weg lang en recht is, heeft de bestuurder weinig meer te doen. Niemand wil met hem praten en de verveling heeft zich van de achterbank naar voren verplaatst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden