Vierdaagse schoolweek lost lerarentekort op

Als alle basisschoolleerlingen vier dagen per week naar school gaan, is het lerarentekort bijna opgelost. Dat blijkt uit berekeningen van de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO)....

Verkorting van de schoolweek is mogelijk de oplossing van het probleem dat is veroorzaakt door de combinatie van het lerarentekort en het grote aantal adv-dagen waarop docenten recht hebben sinds zij vorig jaar 36 in plaats van 38 uur gingen werken. Om hieraan het hoofd te bieden, hebben veel scholen al de vrije vrijdagmiddag ingevoerd, of sturen ze de kinderen eens in de veertien dagen een hele vrijdag naar huis. Tot groot misnoegen van sommige ouders.

Een van hen heeft er zelfs een kort geding tegen het bestuur van een Diemense school voor aangespannen.

De VOO, die de vierdaagse schoolweek al eerder heeft aanbevolen, wil het gemiddeld aantal lesuren per jaar terugbrengen van 975 tot 880. Daarmee kan het lerarentekort - het equivalent van 8500 banen - worden gehalveerd. Zelfs met 880 lesuren per jaar behoort Nederland overigens nog tot de kopgroep van landen waar kinderen het langst naar school gaan.

Tegen de suggestie van de VOO zijn vooral praktische bezwaren geuit.

Werkende ouders voorzien problemen met de kinderopvang. Docenten vrezen dat een verlaging van het aantal lesuren niet gepaard gaat met een navenante verlichting van de werklast. Volgens J. Tichelaar van de onderwijsbond AOb is op de eenvoud van het plan wel wat af te dingen: het maakt wetswijzigingen nodig die een snelle uitvoering in de weg staan.

Over de onderwijskundige merites van het plan lopen de meningen uiteen.

Volgens J. Hermanns, hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam, is er geen wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat kinderen een bepaald aantal uur per dag onderwijs behoeven. 'Als je alleen kijkt naar wat een kind moet leren, kun je met efficiënt onderwijs in anderhalf à twee dagen toe. Maar een kind krijgt op school veel meer mee, zoals het omgaan met anderen.'

Volgens zijn Utrechtse collega prof.dr. G. Kanselaar bestaat er geen aantoonbare relatie tussen de duur van de schoolweek en de kwaliteit van het gebodene. En de Onderwijsraad meent dat een verkorting van de schoolweek minder schade toebrengt aan de kwaliteit van het onderwijs dan de onlangs door minister Hermans gesuggereerde inzet van ongeschoolde docenten ter bestrijding van het lerarentekort.

R. Limper van de VOO zegt 'de heilig verklaarde' schoolweek ter discussie te willen stellen. 'Bij de invoering van de vijfdaagse werkweek is men op het idee gekomen dat de kinderen gemiddeld 975 uur per jaar in de klas moeten zitten. En nu denkt iedereen dat ze dat nodig hebben. Maar zouden ze er nou slechter van worden als ze evenveel uur op school zitten als hun Zwitserse leeftijdsgenoten?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden