Vier verklaringen voor het grote succes van wielerploeg Sunweb

De Duits-Nederlandse formatie Sunweb behaalde gisteren goud bij vrouwen en mannen op het onderdeel ploegentijdrit. Zij mogen zich nu met recht de beste wielerploeg ter wereld noemen. De grote vraag: waarin maken zij het verschil?

Het mannenteam van Sunweb viert de gouden plak. Beeld afp

1. Cultuur

U moet er waarschijnlijk in uw eigen werkomgeving niet aan denken, maar bij Sunweb stellen ze elkaar na elke werkdag de vraag: wat kan er nóg beter? Soms gaat het om grote dingen ('Hoe kan de sprinttrein optimaal functioneren?' of: 'Welke renners kunnen we het beste opstellen om Tom Dumoulin de Giro te laten winnen'), soms ook om kleine zaken ('Hoe zetten we de bidons zó op de achterbank van de auto dat de verzorgers er direct bij kunnen als een renner erom vraagt'). Maar veel belangrijker: door elke avond die vraag te stellen ontstaat er vanzelf een cultuur van altijd maar beter willen worden binnen de ploeg. Niemand bij Sunweb krijgt de kans om tevreden achterover te leunen.

2. Scouting

Bij Sunweb kijken ze niet naar een rennerstalent met de gedachte: wat kan hij nu? Nee, er wordt gekeken met in het achterhoofd de vraag: wat zou hij (of zij) in de toekomst kunnen? Zo ging het in 2011 met Marcel Kittel, later veelwinnaar in de Tour de France, zo ging het met het Franse talent Warren Barguil, die zich bij Sunweb langzaam kon ontwikkelen tot winnaar van de bolletjestrui in de afgelopen Tour en zo ging het ook met Tom Dumoulin, als tiener uit Limburg een lange en slungelige renner en zeker nog niet de Giro-winnaar die hij nu is.

En wat te denken van Wilco Kelderman? Bij Lotto-Jumbo leek hij voorgaande de jaren soms net een dood vogeltje. Slechts weinigen in de wielerwereld geloofden nog in hem. Maar afgelopen seizoen stapte hij over naar Sunweb en ziedaar: Wilco Kelderman is veranderd in een echte ronderenner. Kortom: bij Sunweb hebben ze een neus voor talent.

De vrouwen kunnen hun geluk niet op. Beeld epa

3. Teamgeest

Buschauffeur, bolletjestruiwinnaar, kok, mekanieker, Giro-winnaar; bij Sunweb is iedereen even belangrijk. Dat is misschien wel de belangrijkste les geweest uit de episode dat Marcel Kittel bij de ploeg reed. De Duitser werd na zijn Tourzeges zo interessant voor sponsoren dat hij als enige met een dure zonnebril rondliep of hippe gadgets cadeau kreeg, terwijl hij al die zeges toch echt niet in zijn eentje had kunnen halen.

Teambaas Iwan Spekenbrink: 'Natuurlijk kan er maar een winnen, maar wel in naam van de ploeg. Hoe sterker de ploeg, hoe beter je de vooruitgeschoven man kunt ondersteunen in de finale om het verschil te maken.'

Wanneer nu iemand zich belangrijker waant dan het team, grijpt de leiding direct in. Vraag maar aan Warren Barguil, die in de afgelopen Vuelta teamorders aan zijn laars lapte en Wilco Kelderman in de kou liet staan. Barguil werd per direct uit het team gezet. In breder perspectief een van de beste beslissingen die de ploegleiding ooit heeft genomen. Aan geen enkele renner die in de toekomst voor Sunweb tekent, hoeft ooit nog te worden uitgelegd wat de waarden van de ploeg zijn.

4. Visie

Spekenbrink citeert graag oud-basketballer Michael Jordan. Die zei ooit: 'Met talent win je een wedstrijd, met intelligentie een kampioenschap.' Zo denken ze bij Sunweb ook. Alles is doordacht, niet gebeurt zomaar.

Spekenbrink verwoordde het afgelopen zomer als volgt: 'Als je weet wie waar rijdt, kun je ook al de tactiek bepalen. En als je de tactiek hebt bepaald, weet je ook waar je als ploeg moet verbeteren. Zo gaan we heel gericht aan de gang op gebieden als training, voeding, materiaal en gewicht. Als het goed is komt alles op een dag een keer samen.'

Zo'n dag was dus gisteren, in Bergen, waar zowel de mannen als de vrouwen de ploegentijdrit wonnen. En wie weet wat er komende week nog gaat gebeuren. Dinsdag is Ellen van Dijk bij de individuele tijdrit een van de favorieten voor eindzege, een dag later komt Dumoulin in actie op dat onderdeel. Ook hij wil maar één ding: op de hoogste plek van het erepodium staan.

Zo zou het zomaar kunnen dat de successtory van Sunweb deze week een vervolg krijgt. Immers: elke dag kan het weer beter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.