Victoria Beckham

Stijlicoon Victoria Beckham staat bekend als ‘kiss of death’: als zij iets aantrekt, is het gedaan met dat merk...

Mensen met een ‘correcte’ goeie smaak zijn weinig boeiend. Niks is zo makkelijk (oké, mits de portemonnee het toelaat) als ‘trendy’ kleren te kopen, een ‘hip’ kapsel te nemen, ‘coole’ zonnebrillen te dragen en op een ‘blitse’ fiets te rijden. Hoe saai. Smaak wordt interessant als hij hier en daar wringt, schuurt en irriteert. Victoria Beckham!

Mevrouw Beckham heeft veel bloedirritante kanten. Ze is de enige Spice Girl die écht niet kan zingen – op de huidige reünietournee doet ze niet eens meer een poging. Echt knap is ze niet; eng dun en met haar mondhoeken permanent naar beneden gericht, straalt ze zelden iets vrolijks uit. Ik zag haar een paar jaar geleden als bruidje over Roberto Cavalli’s catwalk in Milaan lopen, of beter gezegd, verdwaasd wankelen. Ze was duidelijk niet vanwege haar kwaliteiten als model uitgenodigd. En sinds ze recentelijk naar Beverly Hills verhuisde, deelt ze zelfs haar woonplaats met nitwit nummer 1, Paris Hilton.

Een celebrity van het meest holle soort. Maar zo simpel ligt ‘t toch niet bij Victoria Beckham. De 33-jarige Britse heeft toch maar mooi hét mannelijk sekssymbool aan de haak geslagen – en al ruim tien jaar gehouden. Het miljoenensucces van haar voetballende echtgenoot David wordt zelfs dikwijls aan Victoria’s geniale neus voor marketing toegeschreven. Ze heeft hem recentelijk nog à 30 miljoen euro verpatst aan de ondergoedreclames van Armani.

Victoria maakt zelf ook kleding, parfums en sieraden, onder de naam ‘dVb’; een business met een omzet van 100 miljoen dollar per jaar, aldus de Amerikaanse ELLE van deze maand. In die ELLE poseert Vicky in een hilarisch rommelige modeserie op straat in Parijs. Ze zit in een Gucci-zwempak boven in het reuzenrad op Place de la Concorde. Ze staat in een mooi Margiela-jasje met superbrede schouders voor het Louvre, en in een futuristisch pakje van Balmain onder de Eiffeltoren. In het begeleidende artikel heet Victoria ‘grappig’, ‘goedlachs’ en een haast gevaarlijke workaholic. Pleit allemaal voor haar.

En toch. In modekringen staat ze bekend als ‘the kiss of death’; als zij iets aantrekt is het geheid afgelopen met ’t merk. Wonderlijk daarom, dat ze dit jaar is ingehuurd als het gezicht in de advertenties van de veelbejubelde Marc Jacobs.

Als kind scheen ze zich te schamen voor de Rolls-Royce van haar vader. Tien jaar later heette ze Posh Spice. Ze is een rabiaat tegenstander van het gebruik van bont in de mode. Zo’n ogenschijnlijk vat vol tegenstrijdigheden moeten we koesteren als modern stijlicoon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.