Via sociale media naar de kroeg

Twitter is net een kroeg, hoor je vaak. Maar op Twitter en op andere sociale netwerken wordt het steeds drukker en in de echte kroeg wordt het steeds rustiger. De traditionele horeca ziet al drie jaar op rij de omzet teruglopen, bleek vorige week uit cijfers van Foodservice Instituut Nederland. Met sociale media krijg je mensen weer de kroeg in, is de boodschap van de Horecava. Het thema van de horecavakbeurs, die vorige week in Amsterdam plaatsvond, was daarom 'sociale media in de horeca'.


Kim, een Twitterfollower van Hofman Café, wilde via Twitter een tafeltje reserveren bij het Utrechtse café. 'Geen enkel probleem', tweette @hofmancafé terug. Een dag later vroeg hij of er misschien nog een stoeltje bij kon. Natuurlijk kon dat. Tot dusver had de conversatie net zo goed per telefoon of e-mail kunnen plaatsvinden. Maar toen hij de volgende dag langskwam, werd hij begroet met: 'Hallo Kim, de tafel staat klaar.' De serveerster had hem herkend van zijn profielfoto.


De inspanning op sociale media legt Hofman Café geen windeieren. Op de Twitterlunch, die dinsdag voor de vijfde keer in het café wordt georganiseerd, komen rond de tachtig mensen af. 'Deze mensen gaan hun positieve ervaringen delen', zegt de eigenaar van Hofman Café Hermannus. 'Ze plaatsen foto's, filmpjes en ze twitteren erover. Je bereikt niet alleen de aanwezigen, maar ook hun netwerk. 'Als er nu iemand twittert: wie weet een leuk café in Utrecht, wijzen de Twitteraars op ons. Dat levert ons extra gasten op.'


'De horeca en sociale media zijn een perfecte match', zegt Cor Hospes, die op de Horecava lezingen geeft en als 'social media dokter' consults geeft in zijn stand. 'Sociale media zijn voor en door mensen, en de horeca is voor en door mensen.' Toch gebruiken veel horecaondernemers de mogelijkheden van sociale media nog niet. Van de horecabedrijven onderneemt 38 procent geen enkel zakelijk social media-initiatief, blijkt uit Horecava-onderzoek onder 650 horecaondernemers.


'Horecaondernemers denken dat het heel veel tijd kost', zegt Hospes. Maar het grootste probleem is dat ze niet weten wat ze moeten vertellen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden