Via Facebook de nieren proeven van je huurder

Met rooming.nl wil Jaap van Nes (26) verhuurders en huurders zaken laten doen onder het toeziend oog van Facebook.

Ook een tech-startup die een gat in de markt denkt te hebben gevonden?


Mail : w.keuning@volkskrant.nl


Naam: Jaap van Nes


Bedrijf: rooming.nl


Product: sociaal verhuurplatform


Investering: vooral tijd en moeite


Nog nodig: voorlopig niets


Wat is het idee?

'Zowel een verhuurder als een huurder heeft geen idee met wie hij in zee gaat. Aangezien iedereen tegenwoordig een Facebook-account heeft, kun je dat gebruiken om te zien of je met een betrouwbare (ver)huurder van doen hebt. Rooming.nl is een website waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten onder het sociale toeziend oog van Facebook. Als je van iemand een foto hebt en ziet hoeveel vrienden hij heeft, geeft dat meer vertrouwen.'


Hoe kwam u daarop?

'Als je een huurwoning zoekt, zijn er eigenlijk maar twee mogelijkheden. Je kunt een makelaar inschakelen, maar dan betaal je vaak zeer hoge bemiddelingskosten van één of twee maanden huur. Of je kunt direct huren van de verhuurder via een site of advertentie, maar dan heb je geen idee wat voor persoon hierachter zit en is de betrouwbaarheid niet gewaarborgd. Niet zelden kom je dan terecht bij louche pandjesbazen. Oplichting komt ook steeds vaker voor. We kennen allemaal de verhalen van twintig studenten die met een sleutel voor dezelfde kamer staan, terwijl de huisbaas in geen velden of wegen is te bekennen.


Hoe verdient u hiermee geld?

'Woningzoekenden vullen hun woonwensen in en maken een koppeling met Facebook. Van de verhuurders zien ze wel profielinformatie, maar geen exacte persoonsgegevens. Die krijgen ze pas na betaling. Je kunt een abonnement nemen voor een week, maand of twee maanden voor 10, 15 of 20 euro. Dan kun je onbeperkt reageren op advertenties. Als je op één woning wilt reageren, kost dat 2,50 euro.


Hoe verloopt de financiering?

'We hadden al Stuvia opgezet, een marktplaats voor studiemateriaal. Dit doen we ernaast: het kostte tot nu toe alleen tijd. We werken samen met online-uitzendbureau StudentenWerk, waar veel studenten al staan ingeschreven. Zij helpen bij de marketing en zitten dicht op de belangrijkste doelgroep: studenten en young professionals. Voor die laatsten wordt kopen de komende jaren moeilijker.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden