Vette bak uit zuidoost Azië

Ja, hij had een petje op en hij reed in een oudere Golf GTI met zijskirts - wat betekent dat hij een Toyota Celica met een spoiler vermoedelijk ook hartstikke dope vindt - maar hij beoordeelde deze auto op wat hij is. Hij zag geen Kia, maar een 'vette bak'. En hij kwam bij het tankstation naar me toe om me ermee te feliciteren.

Nu is de Kia Sportage ook wel een beetje een vette bak. Het is niet mijn favoriete soort, maar in zijn eigen biotoop behoort hij tot de aantrekkelijkste exemplaren. Kon je vroeger nog een beetje lacherig doen over Kia (het vorige model Sportage had de elegantie van een mastino), nu voldoen de auto's van dit Zuid-Koreaanse merk aan alle eisen. Ze zijn technisch goed (je krijgt zeven jaar garantie), ze zijn redelijk zuinig en behoorlijk veilig (Kia's vouwen bij crashtests niet meer als puddingbroodjes om het betonblok), en ze zijn nu dus ook nog eens niet lelijk.


Sebastiaan, de aardige pr-medewerker van Kia, had het me vooraf gezegd: journalisten die de Sportage eerder gereden hadden, hadden hem gemeld dat andere automobilisten op de snelweg inhielden en duimen opstaken. Dat leek me een beetje overdreven van Sebastiaan, en onderweg naar huis was er niemand die inhield of zijn duimen opstak. Dat was een teleurstellende ervaring. Tot ik dus bij dat tankstation kwam en de jongen met het petje ontmoette. Maar ook het meisje thuis vond hem 'eigenlijk wel mooi', een verpletterend compliment voor een klasse die door haar doorgaans omschreven wordt als rijdende gymschoenen.


Best wel raar eigenlijk. Eerst lachen we ons een kriek om al die meuk uit zuidoost Azië, maar we kopen het stiekem toch omdat het veel goedkoper is. Daarna wordt de kwaliteit beter, worden Europese ontwerpers ingehuurd en voor je het weet doen we een beetje lacherig over een merk dat minstens net zo goed is als zijn concurrenten, alleen tegen een veel lagere prijs. Een elektronicamerk als Samsung heeft daar ook last van gehad. Het enige verschil is dat Kia's allang niet meer spotgoedkoop zijn: met 28 duizend euro is deze uitvoering bijna net zo duur als een vergelijkbare Toyota RAV4 of een Nissan Qashqai. Dat is ronduit gedurfd voor een merk dat wat imago betreft nog niet in de buurt komt van zijn Japanse tegenspelers. Maar het is misschien wel net zo gedurfd om zeven jaar garantie te geven op een auto, want dat betekent dat als je hem na vijf jaar verkoopt, de volgende eigenaar nog twee jaar garantie heeft. Op alles. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om er weer vanaf te komen tegen een redelijk prijsje.


Rijdt de Sportage even goed als zijn tegenstrevers uit Japan? Bijna. Als je het gas loslaat, trilt de versnellingspook soms een beetje. Als je volgas wegtrekt, houdt de motor soms op mysterieuze wijze in, waardoor iedereen even naar voren schiet en de auto door een pendule-effect een tijdje blijft nabokken. Kan aan dit exemplaar liggen, dat door andere autojournalisten al flink was afgeragd. Die motor is überhaupt een beetje een vreemd sujet. De 2-literversie zou liefst 163 pk moeten hebben, maar in het echt lijken het er flink wat minder. Aan het gewicht kan het niet liggen, want de auto weegt een beschaafde 1.350 kilogram. Verder: alles prima.


Blijft een beetje de vraag wie zo'n auto koopt. De bewonderaar bij het tankstation kan hem vermoedelijk niet betalen, het zijn doorgaans gezinnen en ouderen-met-caravan die dit model aanschaffen. En dat zijn precies de groepen klanten die zekerheid zoeken in een auto. Met zeven jaar garantie zit je bij Kia dus wel goed. Kun je zorgeloos stoer zijn in je vette bak.


Gereden Kia Sportage Prijs vanaf 22.995 euro Motor 2.0 CVVT, benzine Verbruik 7,5 liter per 100 kilometer


Uitstoot 177 gram per kilometer, C-label


Verder Standaard uitgerust met zes airbags en stabiliteitsprogramma. Bagageruimte: 564 tot 1.353 liter. Zeven jaar garantie tot 150 duizend kilometer, eerste drie jaar garantie zonder kilometerbeperking.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden