Vespa met champagnekoeler

Hoe verkoop je een nieuwe scooter in Nederland? Net zoals het al ruim vijftig jaar in de rest van de wereld gebeurt, is de gedachte bij fabrikant Vespa: met veel bekende hoofden en een flinke dosis van het zoete Italiaanse levensgevoel....

JISKA FISCHER

Waar moeten we dan aan denken? Aan Audrey Hepburn en Gregory Peck op een Vespa in de film Roman Holiday, 1953. Of aan schrijver Umberto Eco die schrijft over Vespa en verlangen. Die orde van grootte.

Dus stonden onlangs ongeveer veertig genodigden met een glaasje Veuve-Clicquot in de hand in de Amsterdamse uitgaansgelegenheid Jimmy Woo te kijken naar Fiona Hering.

Fiona Hering?

Jazeker, Hering is redacteur van De Telegraaf, blond, heeft een kind met een Italiaan, loopt zo ongeveer over van de dolce vita en doet ook nog iets op televisie.

Binnen drie minuten was iedereen tijdens de launch party door haar toespraakje op de hoogte van 'een nieuwe hoofdstuk in de rijke historie van Vespa': de LX. In de normaal door loungende jongeren bezette hoekjes van Jimmy Woo stonden allerlei versies van de LX te glimmen - het 139ste model sinds de eerste Vespa 98 in 1946.

Het zal de gemiddelde leek niet opvallen vanwege de 'onmiskenbare Vespa-accenten', maar de LX - vanaf deze maand te koop - is anders dan de voorganger; de ET-serie waarvan er wereldwijd vanaf 1996 460 duizend zijn verkocht.

Zo heeft de scooter 'scherpere hoeken', en heeft Vespa voor de eerste keer een relatief groot voorwiel gemonteerd, om het stuurgedrag en de stabiliteit te verbeteren.

'Voor dames en heren, jong en oud', zegt de fabrikant. Maar met hangjongeren of pizza koeriers - ongetwijfeld een belangrijk deel van het klantenbestand - wil het scootermerk niet per se in verband worden gebracht. Jeroen de Rooij, eigenaar van een van de twee Andiamo Vespa stores in Amsterdam (inclusief espresso-apparaat en champagne voor de klant) zegt: 'De Nederlandse scootermarkt is volwassen aan het worden. In de rest van Europa wordt de scooter veel vaker gebruikt. Eindelijk dringt het ook tot Nederland door dat hij het meest praktische en wendbare vervoermiddel is in overvolle straten.'

Vespa omschrijft de doelgroep als 'mannen en vrouwen tussen 25 en 40 jaar oud'. De prijs van de nieuwe LX is dan ook niet meteen met behulp van een krantenwijkje op te brengen: de kaalste versie kost 2400 euro, het duurste standaardmodel 3499 euro.

Katja Schuurman, Suzanne Klemann, Winston Gerschtanowitz, Manuela Kemp, Josefine van Asdonk; heel hip Amsterdam rijdt tegenwoordig Vespa, als we De Rooij moeten geloven.

En omdat hippe mensen nog liever gaan lopen dan op een standaard fabrieksbrommertje rijden, heeft de winkel een concept bedacht: 'customize and personalize'.

Slangenleren zadel, gouden handvatten, met tijgerprint bespoten kappen; alles is mogelijk. De duurste kost 9500 euro, maar dan heb je een champagnekoeler in je buddyseat en een zadel met Swarovski-kristallen, ontworpen door - ook heel dolce vita - sieradenbedenker Otazu.

Golden Earring-zanger Barry Hay koos voor een zwarte Vespa met veel pijpen en rekjes van chroom. 'Alles erop en eraan, veel bling bling. De droom van elke loodgieter', zegt hij desgevraagd.

Zakenblad Quote's autoredacteur Niels van Stokkum, die dagelijks de duurste auto's test, besloot nog op de launch party in Jimmy Woo een Vespa te kopen. 'Oké, toegegeven', zei hij, 'de voornaamste reden is dat Amsterdam inmiddels onbegaanbaar is geworden met de auto.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden