Verzet tegen vloeistoffenbeleid EU

Amsterdam - De Europese luchthavens lobbyen tegen een versoepeling van het verbod op het meenemen van vloeistoffen in vliegtuigen. De Europese Unie wil de restricties daarop eind april gedeeltelijk opheffen, maar volgens de luchthavens worden de rijen bij de veiligheidscontroles daar alleen maar langer van.


De ban op het meenemen van vloeistoffen in de handbagage leidt tot veel ergernis op Europese vliegvelden. Bij de veiligheidscheck voor het instappen moeten passagiers geregeld iets afstaan. Waterflesjes, parfum, deodorant en zelfs potjes babyvoeding gaan zonder pardon de prullenbak in. Alleen in de ingecheckte bagage mag het verdachte spul mee aan boord.


Het strikte vloeistoffenbeleid geldt in de Europese Unie sinds augustus 2006. Het werd ingevoerd na de arrestatie van een groep Britse terroristen. Zij beraamden aanslagen op vliegtuigen en wilden explosieven aan boord smokkelen in frisdrankflesjes. Sindsdien zijn alleen vloeistoffen in verpakkingen van 100 milliliter of kleiner in de handbagage toegestaan. Deze mogen bovendien niet los in de tas zitten, maar moeten apart verpakt zijn in een doorzichtig plastic zakje.


De luchtvaartmaatschappijen vinden de regels veel te strikt en te passagiersvijandig. De strenge veiligheidsmaatregelen op luchthavens maken een vliegreis een stuk minder aangenaam, vanwege al het 'gedoe' dat eraan vooraf gaat. Wat de vliegmaatschappijen betreft mag het allemaal wel een onsje minder.


Je zou dus verwachten dat het voornemen van de Europese Unie iets luchtiger om te gaan met vloeistoffen in de handbagage, met gejuich wordt begroet. Maar de luchthavens verzetten zich tegen de versoepeling. De Europese belangenorganisatie ACI noemt het voorstel van eurocommissaris van Transport Siim Kallas 'overambitieus'.


De EU streeft ernaar het verbod in april 2013 helemaal op te heffen. Met ingang van 29 april wil Kallas transferpassagiers van buiten de EU die op een EU-luchthaven overstappen toestaan vloeistoffen mee te nemen. Dit onder voorwaarde dat zij die kort voor vertrek op de luchthaven of aan boord van het vliegtuig hebben gekocht. De vloeistof moet bovendien in een verzegelde doorzichtige zak zijn verpakt en de passagier moet met een aankoopbewijs kunnen aantonen dat het product maximaal 36 uur eerder is aangeschaft.


De meegenomen vloeistoffen gaan namelijk nog steeds door de scanner en daarin schuilt het probleem, stelt een woordvoerster van Schiphol. 'De scanapparatuur is nog niet geavanceerd genoeg. De apparaten die nu beschikbaar zijn, geven erg veel foutmeldingen. Ook moet elke vloeistofverpakking apart gecontroleerd worden, en soms zelfs geopend.' Schiphol vreest dat dit veel te veel tijd gaat kosten, waardoor transferpassagiers met lange wachtrijen te maken krijgen. 'Dan wordt er goed gecontroleerd, maar missen mensen hun vliegtuig.' Schiphol verwerkt 10 tot 12 miljoen transferpassagiers per jaar. 'Wie weet wat die allemaal gaan meenemen?', oppert de zegsvrouw. 'Misschien wel twee flessen per persoon en die moeten allemaal gecheckt worden.'


De overlast voor passagiers zal met deze maatregel dus eerder toe- dan afnemen, waarschuwen de luchthavens. De totale afschaffing van het verbod in 2013 is volgens de ACI waarschijnlijk wel haalbaar, omdat de organisatie verwacht dat de scanapparaten tegen die tijd verder ontwikkeld zijn. Hopelijk is het dan ook mogelijk vloeistoffen te controleren terwijl ze gewoon in de tas blijven zitten.


De EU is tot nu toe niet genegen naar de argumenten van de luchthavens te luisteren. Kallas vindt dat de beschikbare scanapparatuur betrouwbaar genoeg is. Als de versoepeling eind april toch een feit is, zal Schiphol zich aan de nieuwe regels conformeren, zegt de woordvoerster.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden