Verzekeraars willen media bewerken met groot offensief

AMSTERDAM..

HANS MOLEMAN

Van onze verslaggever

Hans Moleman

Pijnlijke zaak voor de grote verzekeringsmaatschappijen: bedenken ze een mediacampagne om meer toegang te krijgen tot de lucratieve pensioenmarkt, lekt de strikt vertrouwelijke notitie uit. Staan Nationale Nederlanden, Delta Lloyd, Achmea/Centraal Beheer, Amev, Aegon en het Verbond van Verzekeraars ineens te kijk als media-manipulatoren?

Waar gaat het om? De commerciële verzekeraars zien brood in het verkopen van pensioenen, maar de toegang tot deze miljardenmarkt wordt belemmerd door de Wet Verplichte Deelneming Pensioenfondsen. Werkgevers moeten nu zaken doen met de pensioenfondsen. De verzekeraars willen de wet het liefst afgeschaft zien, of op z'n minst meer speelruimte. Maar de vakbweging en in mindere mate de werkgeversorganisaties en de overheid zijn tegen.

Vorig jaar november besloot het traditioneel zo bedeesde Verbond van Verzekeraars daarom een werkgroep in te stellen. Opdracht: met een stevige campagne een bres slaan in het bolwerk van de pensioenfondsen. 'Hiervoor zal de task force een nadrukkelijk stuwende, sturende en coördinerende rol vervullen in zowel het benaderen van werkgevers, alsmede in het verder uitvoeren van het communicatie-traject', aldus het campagnerapport dat de verzekeraars enkele weken geleden intern presenteerden.

Vooral de mediaparagraaf is boeiend. Als het aan de pr-functionarissen van de verzekeraars ligt, krijgt een select journalistiek gezelschap de kwestie panklaar geserveerd. De notitie: 'Financieel Dagblad/Ton Dieten. In overleg zou gedacht kunnen worden aan een dubbelinterview. Geïnterviewden: Van der Smeede of Jonker versus Ten Wolde.

'NRC Handelsblad. In de economiebijlage op pagina drie staan paginagrote achtergrondartikelen over belangrijke onderwerpen. Met bijvoorbeeld de overheid en marktwerking als invalshoek moet er naar worden gestreefd dat aandacht wordt besteed aan het inconsequent handelen van de overheid als het om dit onderwerp gaat.

'NOVA. Gedacht kan worden aan een interview met een ondernemer die de verplichtstelling als knellend en het dispensatietraject als nagenoeg onbegaanbaar ervaart. Het Verbond van Verzekeraars en de bedrijfspensioenfondsen kan om commentaar worden gevraagd.

'FEM/Elsevier. Idee: achtergrondinterviews over deelaspecten.

'De Volkskrant/Trouw. Bedoeling reeks artikelen op de opiniepagina. Gestart kan worden met een ontevreden ondernemer (zie NOVA). Hierop kan worden gereageerd door bijvoorbeeld een hoogleraar (Alting van Geusau?) die de stelling van de ondernemer beaamt, volgt een reactie van een 'tegenstander' (Lutjens?), waarop het Verbond van Verzekeraars reageert, vervolgens komt de vakbeweging met een reactie etc.

'Columnisten/Flip de Kam en Bomhof. Beide zijn columnisten die geïnteresseerd zullen worden voor dit onderwerp. Bomhof heeft inmiddels positief gereageerd.'

De enthousiaste werkgroep wil verder individuele werkgevers proberen te mobiliseren met een 'green peace-actie', waarvan het idee is bedrijven van kant-en-klare brieven te voorzien waarmee deze vervolgens Den Haag bestoken.

Of de campagne nog een kans van slagen heeft? Zelf geeft de werkgroep in zijn rapport al aan dat het erop of eronder is. 'Geconstateerd moet worden dat de verzekeraars er onvoldoende in zijn geslaagd hun standpunt te laten doorklinken in de samenleving en de politiek.

Gaandeweg is de tijd verstreken en heeft het tij (advies Stichting van de Arbeid) zich tegen ons gekeerd. Elk argument pro afschaffing moet dus uitgenut worden. In deze 'now or never'-situatie is het gerechtvaardigd hoog in te zetten. Gezien de marktbelangen van verzekeraars die in het geding zijn, zal iedereen dit verwachten'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden