Verzekeraars op zoek naar moderne colporteurs

De verzekeringscolporteur is niet meer. Jarenlang kwam hij bij de mensen thuis om ze te vertellen dat hun interieur toch zeker wel vijftigduizend gulden waard was....

Van onze verslaggever Pieter Klok

Die trekt er liever zelf op uit om de beste verzekering uit te zoeken. Hij laat zich niets voorschrijven, maar maakt zelf een rationele afweging. Om die consument te bedienen zoeken verzekeraars naar nieuwe distributiekanalen. Eerst maakte Aegon bekend dat het zijn producten in de Albert Heijn gaat verkopen, daarna kondigde FBTO aan dat zij binnenkort ook in de C1000 te verkrijgen is en vorige week maakte AXA bekend dat haar verzekeringsproducten in de toekomst ook via de Shell-tankstations kunnen worden besteld. 'Uit onderzoek blijkt dat de consument zijn eigen moment wil kiezen om een verzekering af te sluiten', vertelt C. Deddens van AXA.

Verzekeraars staan dus in de rij om de kritische consument te bedienen. Supermarkten en warenhuizen houden de boot voorlopig echter nog af. Verzekeringsmaatschappij Geové bijvoorbeeld, is al anderhalf jaar op zoek naar een partner. Tot nu toe heeft ze alleen de Macro zover kunnen krijgen om de 'Macropolis' te introduceren. De grote vis, een supermarkt of een warenhuis, laat zich een stuk moeilijker vangen. 'Er zijn meerdere verzekeringsmaatschappijen die hetzelfde willen', legt een woordvoerder uit. 'De supermarkten kunnen kiezen.'

FBTO had ook niet zomaar beet. In eerste instantie had de Friese verzekeringsmaatschappij haar oog laten vallen op de HEMA, die het best past bij haar doelgroep, de gewone mensen. De HEMA zag hier echter niets in. De tweede kandidaat C1000 (ook heel gewoon) ging pas na lang onderhandelen akkoord met een proef in drie supermarkten. Hoeveel FBTO hiervoor aan C1000 betaalt, wordt zorgvuldig geheim gehouden.

Verzekeringseconoom A. Oosenbrug heeft begrip voor de stap van FBTO: 'Verzekeringen zijn steeds meer een massaproduct geworden. Neem levensverzekeringen. Vroeger waren die er alleen voor mensen die het beter hadden. De afgelopen tien jaar heeft bijna iedereen een lijfrentepolis genomen. Verzekeraars zoeken naar kanalen om die massa te bereiken. Dan kom je al snel bij de supermarkten terecht.'

De verzekeraars hebben volgens Oosenbrug ook last van een krimpende markt. 'Ze kampen met teruglopende premie-inkomsten. Door het nieuwe belastingstelsel worden er minder lijfrentepolissen verkocht. Ook de hypotheekmarkt heeft een terugslag.'

Er blijven verzekeringsmaatschappijen die ondanks de krapte niets zien in de nieuwe distributievorm. ASR (Amersfoortse Stad Rotterdam verzekeringen) bijvoorbeeld, zweert bij tussenpersonen en koopt ze zelfs op.

P. Oostdam van de Nederlandse Bond van Assurantiebemiddelaars (NBvA) legt uit hoe dat kan: 'Er blijven genoeg mensen over die zich graag willen laten adviseren. 60 procent van alle verzekeringen wordt via een tussenpersoon afgesloten. Dat aandeel is al jarenlang constant. Volgens mij heeft de consument er weinig behoefte aan om zaterdagmorgen, als hij boodschappen doet, ook even een verzekering af te sluiten. Hij wil het rustig uitzoeken. Thuis, met een verzekeringsadviseur erbij.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden