Verwarring alom

Het Gay & Lesbian Summer Festival is vooral een festival van het Wat Gecompliceerdere Liefdesverhaaltje.

Maak straks maar een blik sardines open', zegt de moeder van Pim wanneer ze de deur uitgaat. Ze is niet het verzorgende type; haar 15-jarige zoon is geregeld alleen. Geen wonder dat Pim zich meer thuis voelt bij de buurvrouw, die zich wel om hem bekommert.


In veel opzichten is Noordzee, Texas, het speelfilmdebuut van de Vlaamse regisseur Bavo Defurne, een traditioneel coming-of-ageverhaal. De film speelt zich af in de jaren zestig in een troosteloos Belgisch kustplaatsje, waar de volwassenen elke avond in de kroeg hangen en de jongeren al vroeg leren mee te drinken. De dromer Pim beleeft er zijn eerste grote liefde. Dat het daarbij niet om zijn lieve buurmeisje gaat, maar om haar oudere broer Gino, maakt Noordzee, Texas tot de eerste Vlaamse homofilm.


Het is een twijfelachtige eer voor Defurne, want waarom zijn er niet al veel meer gayfilms gemaakt in België? En hoe zit dat in Nederland? Tien jaar duurde het voordat Defurne, die bekendheid verwierf met zijn korte films, een minimaal budget bij elkaar wist te krijgen voor zijn eerste speelfilm. Hoewel geen potentiële financier ervoor uitkwam, kon de regisseur alleen maar dan concluderen dat het onderwerp gevoelig ligt.


En dat terwijl het bitterzoete Noordzee, Texasniet aanstootgevend is - de film is braver dan sommige andere titels uit het programma van het Gay & Lesbian Summer Festival, dat vandaag van start gaat. Neem bijvoorbeeld het Chileense drama Young & Wild, waarin een 17-jarig meisje een weblog bijhoudt over haar losbandige seksleven. De jonge regisseur Marialy Rivas gaat geen taboe uit de weg in haar springerig vormgegeven, moderne drama over Daniela, die zich hevig verzet tegen haar streng religieuze ouders en wordt verscheurd tussen de liefde voor haar vriendje en een vriendin.


Van de elf films die worden vertoond gaan er veel over die eerste, verwarrende verliefdheid - of dat nou op een Duitse boerderij is, zoals in Stadt, Land, Fluss, of in een slechte wijk in Los Angeles, zoals in Mosquita y Mari. Niet toevallig kent het programma een hoog gehalte debuutfilms, die vaker dan andere films gaan over het ontdekken van de liefde en de eigen identiteit.


Een uitzondering is Keep the Lights On, een autobiografisch drama waarin de ervaren regisseur Ira Sachs verslag doet van zijn negen jaar durende relatie met een crackverslaafde. Geen lichte kost, maar de ingehouden toon houdt Keep the Lights On relatief luchtig. Sachs' film draait om volwassen mannen die hun plek grotendeels gevonden hebben; een welkome afwisseling op al het puber- en adolescentenleed.


Wat Keep the Lights On deelt met Noordzee, Texas is het feit dat homoseksualiteit niet centraal staat. Beide films zijn relatiedrama's waarbij de liefde toevallig twee mannen betreft. Dat voelt zo logisch en vanzelfsprekend dat het haast de vraag oproept waarom films als deze een speciaal festival nodig hebben - maar ergens in het veel te lange productieproces van Noordzee, Texas ligt waarschijnlijk het antwoord.


Gay & Lesbian Summer Festival: 11 films in 12 steden, t/m 3 september. Zie ook: homescreen.nl/gay


Te zien op het festival:

Keep the Lights On


(Ira Sachs)


Kiss Me


(Alexandra-Therese Keining)


Let My People Go!


(Mikael Buch)


Mosquita y mari


(Aurora Guerrero)


Stadt, Land, Fluss


(Benjamin Cantu)


Young & Wild


(Marialy Rivas)


Four More Years


(Tova Magnusson-Torling)


The Four-Faced Liar


(Jacob Chase)


Noordzee, Texas


(Bavo Defurne)


Bumblefuck, USA


(Aaron Douglas Johnston)


We Were Here


(David Weissman en Bill Weber)


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden