Verwarrend drama

Via waarschuwingsbriefjes bracht de in Polen geboren Nederlandse filmmaakster Urszula Antoniak haar film Code Blue destijds onder de aandacht tijdens het filmfestival van Cannes, waar de sterke opvolger van haar debuut Nothing Personal in het prestigieuze bijprogramma Quinzaine des Réalisateurs werd vertoond. 'Pas op: deze film kan pijn doen', stond er te lezen. Dat was mooi, bij een film over een eenzame verpleegster (glansrol van de Belgische Bien de Moor) die de doden in het ziekenhuis waar ze werkt toedekt en soms zelf een spuit ter hand neemt om een zieke patiënt naar het hiernamaals op weg te helpen. Terwijl De Moor haar greep op de werkelijkheid langzaam lijkt te verliezen, haalt Antoniak alle filmische middelen uit de kast om haar staat van verwarring te illustreren. Dat zal voor de een pijnlijker zijn dan voor de ander, maar knap en gedurfd is het in ieder geval wel.


Code Blue (Urszula Antoniak, 2011) Nederland 2, 0.00-1.20 uur.


As Good as It Gets

(James L. Brooks, 1997) Veertien jaar na Terms of Endearment (1983) werkten regisseur Brooks en Jack Nicholson weer samen. Terms was een megasucces, ook omdat er naast een lach volop ruimte was voor tranen. Die blijven in As Good as It Gets achterwege, maar Nicholson is wederom onovertroffen, als ongelikte, hondenhatende en homofobe beer in een flatgebouw, die uiteindelijk getemd wordt door serveerster Helen Hunt. Maar ook acteursregisseur James L. Brooks excelleert opnieuw. Leidde hij in 1983 Shirley MacLaine en Nicholson naar een Oscar, nu wonnen Hunt en Nicholson. In de tussentijd liet hij (in Broadcast News uit 1987) William Hurt en Holly Hunter zegevieren. RTL 8, 20.30-23.15 uur.


L.A. Confidential

(Curtis Hanson, 1997) Russell Crowe en Guy Pearce waren nog vrijwel onbekend toen ze door regisseur Curtis Hanson (The Hand That Rocks the Cradle, The River Wild) werden gevraagd voor rollen in zijn sfeervolle 'neo noir'-verfilming van James Ellroys L.A. Confidential. Met Kevin Spacey spelen ze detectives die in het gewelddadige Los Angeles van 1953 de jacht openen op criminelen van de meest perverse signatuur - en er al doende niet voor terugdeinzen zo nu en dan een illegale Mexicaan in elkaar te rossen. De drie acteurs halen het uiterste uit hun rol, en dan moeten Kim Basinger (Oscar voor de beste bijrol) en Danny DeVito (geniaal als zweterige persmuskiet) nog komen. Met een overdaad aan personages en verhaallijnen maakt Hanson het de kijker niet gemakkelijk, maar alles komt na 136 boeiende minuten op zijn pootjes terecht.


Canvas, 22.35-0.45 uur.


Artificial Intelligence: A.I.

(Steven Spielberg, 2001) Met de sciencefictionfilm A.I. doet Spielberg eens niet zijn best trucages zo echt mogelijk te laten lijken, maar keert hij het procedé om. Hier zijn het juist acteurs van vlees en bloed die moeten doen of ze mechanische imitaties zijn. Haley Joel Osment speelt een kindrobot die is geïnstrueerd om een onvoorwaardelijke toewijding te tonen aan de vrouw die hem koopt. De film, gebaseerd op een plan van wijlen Stanley Kubrick, werd rond de release stevig bekritiseerd: Spielberg zou Kubricks harde wereldvisie hebben verdraaid tot zijn kenmerkende, zoete Hollywoodstijl. Maar wie nauwkeurig kijkt, ziet juist een volstrekt dubbelzinnige slotscène, waarin Kubricks gedachtengoed volop aanwezig blijft. SBS 6, 0.25-2.50 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden