Verven maar

Het is een van de weinige mooie voorjaarsdagen van 2004, en in het kleine, warme zaaltje boven de M.A.C-winkel op de Heiligeweg in Amsterdam, waar de trends voor komende winter worden gepresenteerd, krijgen de aanwezigen een opzienbarend nieuwtje te horen....

'Make-up is terug!'

Dat klinkt als een wat overbodige opmerking. Als er geen make-up meer werd verkocht, zouden merken als M.A.C al lang zijn opgedoekt. En het tegendeel is het geval: bij EstLauder, M.A.C's moederbedrijf, steeg de totale omzet van make-up het afgelopen kwartaal met 10 procent. Wat de M.A.C-woordvoerster bedoelt is: de zichtbare make-up is terug.

Meer dan tien jaar lang zijn vrouwengezichten zo naturel mogelijk geweest. Er werd misschien wel net zo veel gesmeerd als daarvoor, alleen: je zag het niet. Lippen werden alleen versierd met een gloss of een naturelkleurige of transparante lipstick, natuurlijk gehouden wenkbrauwen werden zorgvuldig gestyled met een speciaal daartoe bestemd doosje in de eigen haarkleur. Ogen moesten het doen met mascara en eyegloss, rouge werd bij voorkeur helemaal overgeslagen.

Als er dan toch nadrukkelijk make-up werd gebruikt, ging dat volgens de of/of regel: of een kleurtje op de mond, of op de ogen, maar nooit tegelijk. Grote opmars maakte de foundation, die de laatste tijd steeds lichter en, jawel, natuurlijker werd. Was het vroeger een dikke, matte, afsluitende laag, tegenwoordig zijn foundations voorzien van lichtweerkaatsende pigmenten en zo licht dat je ze nauwelijks ziet. Bij Biotherm is dit zo goed als onzichtbare make-upproduct op dit moment goed voor meer dan een vijfde van alle make-upbestedingen.

Maar het roer gaat dus om.

Nu is dat de afgelopen jaren wel vaker geroepen door de cosmetica-industrie, die dan wel erg goeie zaken mag doen, maar uiteraard belang heeft bij een veranderend beeld, en elk seizoen dan ook weer een paar nieuwe knalkleuren probeert te slijten.

Het probleem was tot dusverre alleen: een opgemaakt gezicht paste niet zo bij de mode, die al die tijd nogal minimalistisch en sportief was. Zelfs tijdens de modeshows, waar make-up altijd een veel grotere rol speelt dan in het dagelijks leven, werd meestal uiterst terughoudend geschminkt. De Nederlandse visagiste Lydia le Loux, die voor bijna alle Nederlandse modebladen werkt en tijdens de shows in Milaan en Parijs deel uitmaakt van het team van make-up artist Ellis Faas, kan zich herinneren dat ze twee jaar geleden vlak voor een show van Lanvin met de hele ploeg klaar stonden om de modellen in de verf te zetten, toen ontwerper Alber Elbaz opeens besloot dat er niets, maar dan ook helemaal niets mocht worden gedaan. 'Toen hebben we ze allemaal maar een gezichtsmassage gegeven, zodat ze tenminste een gezonde blos hadden. Ik moet toegeven: het was wel heel mooi.'

Dit najaar is de mode echter zo damesachtig, dat ze bijna schreeuwt om een nadrukkelijke make-up. Een nette rode mond, zo een die van tevoren is gedefinieerd met de lang zo verfoeide lipliner, eyeliner, rouge. Zelfs de combinatie hevig opgemaakte ogen en hevig opgemaakte mond is niet langer taboe, weten ze bij M.A.C, mits er genoeg glim bij zit; een matte mond met matte ogen doet te veel denken aan de maskerachtige, poederachtige make-up van de jaren tachtig. Hoewel het tegenwoordig nog een hele klus kan zijn iets mats te vinden. Bijna alles heeft dit seizoen een glimmertje, een parelmoerglansje, een frost-effect (M.A.C) een halografisch effect (Biotherm Skin Loving Colors), 'diamantjes' (L'Or Paris) of is gewoon helemaal glanzend goudkleurig; goud is samen met diep (donker)rood, bruin, groen en paars veruit de favoriete kleur van deze winter.

Voor beginners en herintreders in de wereld van de echte make-up een paar tips van Lydia le Loux. 'Probeer eens heel duidelijke kleur - lila bijvoorbeeld, of groen - op het ooglid. Begin bij de arcadeboog en veeg het naar boven toe uit, op het ooglid zelf houd je het heel licht. Of maak een mooie donkerrode mond - felrood maakt snel oud - die je eerste intekent met een iets donkerdere lipliner en waar je na het stiften even wat poeder op doet voor een mooi mat effect.' Nog iets gedurfder: vanuit het midden van de arcadeboog met een gekleurd oogpotlood een lijntje van een paar centimeter naar buiten trekken, en vervolgens met het potlood naar de buitenste oog hoek gaan. Het zo ontstane driehoekje invullen met hetzelfde potlood en een beetje vervagen. 'Daar krijg je een heel diepe blik van.

'Ik vind het heel prettig om weer echte make-up te zien op straat,' zegt Le Loux, die overdag een perfecte non make-up make-up draagt, maar in de avonduren graag mag uitpakken. 'Maar vrouwen zijn er de laatste jaren zng voor geworden. Terwijl: het is maar make-up. Als je het niet mooi vindt, haal je het er gewoon weer af.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden