Vertrouwen van burgers in de overheid inzake luchtverkeer lijkt verdwenen

Een vliegtuig zet de landing in bij Schiphol Beeld anp

Of het nu gaat om Schiphol of om Lelystad Airport: het lijkt wel of er alles aan gedaan wordt om alle bedenkingen, alternatieve berekeningen en protesten die bewoners en milieu-activisten opwerpen tegen de luchtvaartlobby met actieve medewerking van de overheid onklaar worden gemaakt. Om te beginnen duurt het eindeloos voordat erkend wordt dat de milieueffectrapportages stelselmatig de werkelijke en de verwachte geluidshinder onderschatten. Wanneer die erkenning dan toch met zoveel woorden naar buiten komt, voegt staatssecretaris Dijksma daar zonder blikken of blozen aan toe dat de opening van Lelystad Airport, eigendom van Schiphol, op 1 april 2019 ongewijzigd doorgaat.

De actiegroep HoogOverijssel kan erover meepraten. Eerst werden de berekeningen van HoogOverijssel, waaruit bleek dat er veel meer vluchten over Zwolle zullen plaatsvinden dan het Nationaal Luchtvaart- en Ruimtevaartcentrum had beweerd, genegeerd. Na de nodige publiciteit leek HoogOverijssel gelijk te krijgen, maar de overheid geeft geen krimp. De actiegroep ziet zich nu gedwongen naar de rechter te stappen.

Intussen is er bij Dijksma ook twijfel gerezen over de milieueffectrapportage van Schiphol zelf. Ze wil meer tijd om de gegevens door te rekenen. De manier waarop de berekeningen zijn gemaakt, voldoet niet aan de Europese normen. Om het aangetaste vertrouwen van de omwonenden te herstellen, moeten de geluidsberekeningen onafhankelijk zijn en alle risicogebieden omvatten. Het nieuwe kabinet mag zich niet laten opjagen omdat de luchtvaartlobby Schiphol wil uitbreiden met een terminal en een landingsbaan.

Schiphol zelf blijft volhouden dat de overlast tot 2030 juist afneemt en dat er dus ruimte is voor groei. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen, hebben achttien gemeenten rond Schiphol met de luchthaven en Dijksma afgesproken in koopcontracten een kettingbeding op te nemen. Klagen over geluidshinder heeft dan geen zin meer.

Deze manier van doen wakkert het wantrouwen van burgers in de besluitvorming over het luchtverkeer verder aan. Oud-minister Winsemius spreekt van 'geSchiphold worden'. Kabinet en parlement moeten de luchthaven voor eens en altijd duidelijk maken dat zij niet de rest van het land de wet kan voorschrijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden