Nieuw VensterContraconceptie

Vertrouwen is essentieel voor het succes van Silicon Valley, maar het is niet langer gratis voor de techbedrijven

Er is een nieuwe, opkomende vorm van contraceptie: een smartphone-applicatie genaamd Natural Cycles. Op de in Zweden ontworpen app worden lichaamstemperatuur en menstruatiedagen bijgehouden zodat een algoritme kan bepalen wat de ‘onvruchtbare’ en de ‘vruchtbare’ dagen zijn, oftewel wanneer het wel of niet handig is om seks te hebben

Een opkomende vorm van contraceptie: een app die de ‘onvruchtbare’ en ‘vruchtbare’ dagen bijhoudtBeeld Natural Cycles

Helemaal waterdicht is het gebruik van zo'n app niet: eerder dit jaar trok een Stockholms ziekenhuis aan de bel omdat er in vier maanden 37 vrouwen voor een abortus waren gekomen die allemaal de Natural Cycles-app als voorbehoedsmiddel hadden gebruikt.

Na onderzoek bleek dat de app bij 6,9 procent van de gebruikers alsnog tot een zwangerschap leidde. Best wat, en dan was dit niet-zo-onafhankelijke onderzoek ook nog in handen van het bedrijf achter Natural Cycles. Niettemin wordt de app nog volop gebruikt en is hij afgelopen maand met succes gelanceerd in de Verenigde Staten. Daaruit blijkt niet alleen de moderne behoefte aan ‘natuurlijk leven’ (dankzij de app zijn er geen synthetische hormonen meer nodig) en om zelf controle te hebben, maar ook het grote intrinsieke vertrouwen dat mensen doorgaans hebben in technologie en de bedrijven erachter.

Dat vertrouwen is essentieel voor het succes van Silicon Valley en de app-economie. Een jaar of tien geleden was het nog een redelijk gestoord idee dat je een complete vreemdeling in je huis zou laten slapen of in je auto zou laten rijden, dat je je ergens naartoe zou laten brengen door een onbekende die geen professioneel chauffeur was, dat je iets duurs zou kopen van zomaar iemand aan de andere kant van de wereld. Nu zijn Airbnb, Snappcar, Uber en eBay bedrijven die iedereen kent en veel van ons gebruiken. We hoeven de vreemde met wie we een tijdelijke relatie aangaan niet te vertrouwen, want we vertrouwen het bedrijf dat ertussen zit.

Voor dit ‘bewuste’ vertrouwen hebben die bedrijven wel wat moeten doen. Toen Airbnb net bestond was het een platform dat slechts gast en gastheer aan elkaar koppelde, maar al snel nam het bedrijf de betalingsafhandeling op zich, introduceerde het de recensie-functie en stelde het een klanten-hotline in en een flinke schadevergoeding voor als gasten zich misdroegen.

Daarnaast hebben we Silicon Valley ook nog onbewust iets toevertrouwd, namelijk onze data. Het duurde tot pak ’m beet dit jaar tot we ons op grote schaal realiseerden dat we die zomaar hadden weggegeven, en nu moeten techbedrijven, Facebook voorop, opeens hard werken voor een vertrouwen dat ze tot nu toe gratis hadden gekregen.

Dat ging Mark Zuckerberg de laatste weken weer erg beroerd af, dankzij nieuws over verhandelde telefoonnummers en dat er vijftig miljoen accounts gehackt waren. En nu hebben de oprichters van Instagram (dat in 2012 werd overgenomen door Facebook en inmiddels populairder is dan Facebook zelf) ook nog eens aangekondigd in de komende weken op te stappen. Volgens Kevin Systrom en Mike Krieger zelf omdat ze klaar zijn voor ‘een nieuw hoofdstuk’. Volgens ‘insiders’ die de media afgelopen week te woord stonden omdat Zuckerberg een te dikke vinger in de Insta-pap wilde hebben.

Systrom en Krieger mogen daar dan wel niets over zeggen, hun aangekondigde vertrek is op zichzelf natuurlijk al een statement. Namelijk: ‘Wij frisse, goedbedoelende techies die gewoon een leuke, onschuldige app wilden maken, zitten er niet meer tussen. Instagramgebruikers zullen het vanaf nu met Zuckerbergs schimmige clubje moeten doen.’ Een flinke kras op het blinkende, vertrouwenwekkende imago van Facebooks goudmijntje.

Maar ja, als een bewezen manke app al massaal de werking van de baarmoeder wordt toevertrouwd, hoeft Zuckerberg zich misschien ook niet echt zorgen te maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden