Vertrouwen in eigen melk weg na schandalen

Waarom willen de Chinese consumenten zo graag zuivel uit Nederland voor hun baby's? Hoe kan aan die vraag worden voldaan?

Waardoor is de Nederlandse babymelkpoeder zo populair bij Chinezen?

In 2008 brak in China een schandaal uit rond Chinees babymelkpoeder waarin de kankerverwekkende stof melamine verwerkt bleek te zijn - 54 duizend kinderen werden in het ziekenhuis opgenomen, zes overleden er. Sindsdien is er bij een grote groep ouders een diepe afkeer van babyvoeding met 'made in China' erop. Daarvan profiteren vooral het Australische, Nieuw-Zeelandse en Nederlandse babymelkpoeder. Een westers blik kost in China een veelvoud van wat er op de thuismarkten van die landen wordt betaald.

Gaat het om veel geld?

Zeker, het belang van de Chinese markt is groot. Nutricia produceerde al het eigen merk Dumex in China, maar daar staat 'made in China' op, terwijl 'een grote groep consumenten', aldus een woordvoerder, dat juist niet wil. Daarom is Nutricia sinds kort begonnen Nutrilon speciaal voor de Chinese markt geschikt te maken om zo een extra graantje mee te pikken. Want de markt groeit hard: FrieslandCampina behaalde er vorig jaar 400 miljoen euro omzet en voor 2015 wordt zelfs op een miljard euro gemikt, hoofdzakelijk dankzij de babyvoeding. In Shanghai, waar het bedrijf pas in 2009 begon, zitten nu al 220 verkopers.

De schappen bij de Nederlandse supermarkten dreigen leeg te raken door de Chinese vraag. Mogen handelaren wel zo van de prijsverschillen tussen China en Nederland profiteren?

Dat stuit vooral op bezwaren van de Chinese autoriteiten. Hun regels verbieden de import van voor de Nederlandse markt geproduceerd babymelkpoeder. Want er ontbreekt een voor Chinezen te lezen etiket met een uitleg over dosering en bereidingswijze. Ook eisen zij een wat andere samenstelling van ingrediënten dan het product dat in Nederland gebruikelijk is.

Maar het wantrouwen tegen de eigen 'made in China'-producten leidt tot grote marges voor handige handelaren en die kunnen ze inzetten om de Chinese douane een oogje dicht te laten knijpen. Zo komen populaire producten als Nutrilon (gemaakt door Nutricia) en Friso (FrieslandCampina) toch met containers tegelijk de Chinese markt op.

Hoe staan Nederlandse fabrikanten daar tegenover?

FrieslandCampina, de grootste zuivelproducent van Nederland, is er fel op tegen - handelaren die in Nederland een mooie prijs komen bieden, krijgen bij het bedrijf nul op het rekest. Een woordvoerder wijst daarbij op de gezondheidsrisico's voor Chinese klanten als gevolg van 'gesjoemel met verpakkingen, het door elkaar gooien van ons poeder met goedkopere producten en het verkopen na de uiterste houdbaarheidsdatum.'

Hij vreest reputatieschade, als het merk Friso hiermee in verband wordt gebracht en noemt de tussenhandel 'illegaal'.

Bij Nutricia neemt verkoopdirecteur Niels Bontje dat woord niet in de mond. 'Wij vinden het vooral belangrijk dat er genoeg voorraad is om Nederlandse ouders te bedienen. De schappen mogen hier niet leeg raken. Wat de groothandel met ons product doet, het is niet aan ons om daar iets van te vinden.'

Kunnen fabrikanten iets tegen de tussenhandelaren ondernemen?

Moeilijk, zo lijkt het, want deze zogeheten 'parallelimport' vindt volgens betrokkenen al jaren plaats. FrieslandCampina zegt in actie te komen als handelaren 'juridisch over de schreef gaan', maar 'we zoeken het vooral in het informeren en voorlichting'. Nutricia hoopt vooral dat de Chinese overheid de handelaren ontmoedigt.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden