Vertragingen bij spoor meestal wel schuld NS

De Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn verantwoordelijk voor driekwart van de vertragingen op het spoor. Uit gegevens van de Railverkeersleiding van het bedrijf blijkt dat 75,4 procent van de treinvertragingen wordt veroorzaakt door een tekort aan personeel en materieel bij het spoorbedrijf....

De andere vertragingen komen voor rekening van Railinfrabeheer, de beheerder van het spoorwegnet (16,2 procent). NS Goederenvervoer veroorzaakt 6,1 procent van de vertragingen en de verkeersleiding de resterende 2,3 procent.

Volgens Railinfrabeheer tonen deze gegevens aan dat de meeste vertragingen niet te wijten zijn aan slecht onderhoud, zoals de NS eerder heeft beweerd. Het bedrijf zegt dat de storingen aan rails, wissels, seinen en andere apparatuur dit jaar met 10 procent zijn gedaald naar 7900 gevallen.

Een woordvoerder van de NS zegt dat de cijfers van de rail verkeersleiding een volstrekt vertekend beeld geven en niet duidelijk maken welk bedrijfsonderdeel precies verantwoordelijk is voor een vertraging. Volgens de NS is minstens de helft van de vertragingen te wijten aan infrastructurele verstoringen.

De gegevens zouden slechts een indicatie geven van de aantallen vertragingen, omdat zware verstoringen volgens de woordvoerder te licht meewegen.

Ter illustratie noemt hij de chaos op het spoor van het afgelopen weekeinde. Een groot deel van de vertragingen werd volgens hem veroorzaakt door storingen aan de infrastructuur. 'De indirecte gevolgen van de verstoringen, denk bijvoorbeeld aan een trein die een stuk verderop uitvalt, komen dan echter allemaal voor onze rekening.'

Reizigersvereniging Rover publiceerde woensdag de resultaten van een onderzoek naar de informatievoorziening door conducteurs bij vertragingen. De consumentenorganisatie noemt de resultaten van de meting die van januari tot april dit jaar werden gehouden bedroevend.

Bij iets meer dan een kwart van de ernstige vertragingen krijgt de reiziger informatie over de oorzaak en de gevolgen voor de reisduur. Ook is Rover teleurgesteld over het optreden van de conducteurs. Op ritten van langer dan een half uur komt in iets meer dan de helft van de reizen een conducteur langs.

Rover wil dat NS maatregelen neemt om de informatie aan reizigers te verbeteren. De organisatie pleit ervoor alle stops te laten omroepen, en de reiziger bij alle vertragingen in te lichten. Daarnaast moet in overvolle treinen duidelijk worden gemaakt waar de conducteur te vinden is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden