Vertraging ov-kaart Rotterdam dreigt

De invoering van de ov-chipkaart in de Rotterdamse metro dreigt nieuwe vertraging op te lopen. De Consumentenbond, de ANWB, GroenLinks en reizigersvereniging Rover eisen dat de elektronische vervanger van de strippenkaart op diverse punten wordt aangepast....

Van onze verslaggever Jeroen Trommelen

‘Onder de huidige voorwaarden is het onwaarschijnlijk dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat akkoord zal gaan met het afschaffen van de strippenkaart’, zegt Rikus Spithorst van Rover. De consumentenverenigingen houden vast aan de eis dat de ov-chipkaart geen geld kost en willen dat alle technische problemen zijn opgelost voordat het systeem gaat werken. Daarnaast zijn ze bezorgd over de privacy van reizigers.

Rotterdam is het proefgebied voor de ov-chipkaart die in 2009 landelijk ingevoerd zou moeten worden. Na een proefperiode waarin zowel de chipkaart als de strippenkaart gebruikt kon worden, wilde vervoersmaatschappij RET vanaf deze maand de strippenkaart afschaffen in de Rotterdamse metro.

Na klachten van GroenLinks werd die datum al verschoven naar oktober. Maar deze week produceerde de partij een lijst van vijfhonderd knelpunten die nog steeds niet zijn opgelost. ‘Als dat straks nog steeds zo is, gaan we op de rails liggen’, zegt gemeenteraadslid Arno Bonte. ‘We gaan dan opnieuw in debat en proberen de strippenkaart ministens een half jaar langer te behouden.’

Ook de Consumentenbond vindt dat te veel vragen rond de invoering van de chipkaart onbeantwoord zijn. ‘Onduidelijk is of de invoering de consument echt niets extra kost. En de privacy vinden we nog belangrijker. Het lijkt nu noodzakelijk om persoonsgegevens op ts laan om met korting te reizen. Daar zijn we tegen’, zegt beleidsmedewerker Henk Verhagen van de Consumentenbond. ‘Op dit moment is er nog onvoldoende vertrouwen.’

De ANWB is voor de ov-chipkaart maar vindt het onjuist dat de aanschaf geld kost. ‘De reiziger denkt aan problemen en gedoe, en moet daar ook nog zelf voor betalen. We zien de kaart dus liever gratis. Als er kosten zijn, kun je ook denken aan een borg’, zegt woordvoerder Ad Vonk. Op het gebied van privacy ziet de ANWB ‘liever geen actieve marketing’ op basis van reisgegevens. Vooral de Nederlandse Spoorwegen wil dat wel.

Met de huidige waslijst van problemen kan het ministerie van Verkeer en Waterstaat geen toestemming geven de strippenkaart in de Rotterdamse metro af te schaffen, stelt Spithorst van reizigersvereniging Rover. ‘Het ministerie heeft zelf eisen gesteld waaraan nog niet wordt voldaan. Zo is de kaart nog slecht verkrijgbaar en is overstappen van streekvervoer op de metro nog niet goed geregeld.’

Volgens vervoersmaatschappij RET kost de chipkaart per saldo niet meer dan de strippenkaart. De operatie als geheel verloopt ‘kostenneutraal’, maar voor het individu kan een reis iets goedkoper of duurder uitpakken, zegt de woordvoerder.

Spithorst: ‘Maar één manier om dat te bereiken is dat de vervoersmaatschappijen de inkomsten die ze nu nog hebben van de dure kaartverkoop in bus en tram, gecompenseerd willen zien door duurdere ov-chipkaarten. Wij zeggen: over ons lijk.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden