Vertraagde treinreis voortaan vergoed

Treinreizigers die tijdens een internationale reis vertraging oplopen, hebben voortaan recht op een financiële vergoeding. Dat heeft de Europese Commissie bepaald....

Wil Thijssen

‘Klachten over vertraging sturen wij door naar de vervoermaatschappij, meestal de NS, Deutsche Bahn of SNCF’, zegt directeur Drieke de Jong van de Treinreiswinkel. ‘De afgesproken vergoedingen worden nu al zonder problemen nageleefd, is onze ervaring.’

Bij langdurige vertraging heeft een gestrande reiziger recht op een overnachting of op terugbetaling van de kosten voor het deel van de reis dat niet, of via een andere route, is voortgezet.

Na klachten over vertraging werden reizigers vaak al door treinbedrijven financieel gecompenseerd, maar nu is die vergoeding formeel in de wet verankerd, zegt De Jong.

De Consumentenbond noemt dit een aanzienlijke verbetering van de rechten van treinreizigers. Nadeel is wel dat spoorbedrijven alleen aansprakelijk zijn voor vertragingen in eigen land, meldt Barbara den Uyl van de Consumentenbond. De bond noemt dit ‘een weeffout’. ‘Dat betekent dat reizigers bij een reis met bijvoorbeeld de Thalys naar Parijs niet alleen te maken krijgen met NS Hispeed, maar ook met de Belgische en Franse spoorwegen. Ze moeten nu dus bij drie verschillende loketten aankloppen voor compensatie.’ Den Uyl hoopt dat de spoorwegmaatschappijen door middel van zelfregulering een oplossing aandragen voor dit probleem. Is dat niet het geval, dan zal europarlementariër Corien Wortmann (CDA) bij de Europese Commissie pleiten voor één loket voor alle klachten.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden