Vertedering op een koopje

'Is er nog aardgas voor zijn kinderen?', vraagt de NAM in een advertentie boven een foto van een vijfjarig ventje met Alleen-op-de-wereld-ogen....

Nu kan het volgende bedrijf natuurlijk makkelijk met tien of vijftien kinderen aankomen, maar ergens houdt het op. En daar ga je als adverteerder weer verder met je eigen kinderen. Ruim honderd jaar na het ingaan van het kinderwetje van Van Houten, dat een einde maakte aan kinderarbeid, zien bedrijfsdirecteuren het directe nut van hun kinderen op de arbeidsmarkt weer in. Namelijk in hun eigen reclame, ter meerdere eer en glorie van de onderneming waar papa de centjes verdient (jawel, meestal papa). Algemeen directeur Peter van Geijtenbeek van verzekeraar Zurich Nederland paradeert met zijn gezin van vijf kinderen zowel in de STER-blokken als in de bladen. 'Toen mijn dochter Eva laatst alle knopjes van mijn organizer had gepulkt, wist ik het weer. Alles begint en eindigt bij het thuisfront', verklaart Van Geijtenbeek in een advertentie in Autovisie. En naast de Libelle-foto's van zijn bloedjes en van vijf paar laarsjes en klompjes voor de deur van zijn sfeervolle huis én een lachend portret van zichzelf in powersuit staat als kopregel: 'Dit zijn de mensen waar ik voor werk.' Verderop zegt hij ook nog: 'Thuis zijn is voor mij de beste leerschool die er is', maar in het slice of life-geschoten Zurich-filmpje op televisie zie je hem zelfs op vakantie nog druk bellen met de zaak - met zijn spelende kinderen op 9,15 m afstand. Zijn vrouw klaagt dan ook prompt over dat ge-gsm, om het allemaal nóg echter te maken.

De trend zet ook door in Duitsland, waar Thyssen-Krupp zichzelf ook een warmer imago probeert te geven met het exploiteren van kinderen van eigen werknemers voor reclamedoeleinden. Volgens het reclamevakblad Adformatie is de staalgigant het eerste industrieconcern dat eigen kroost voor het bedrijfsheil inzet. In paginagrote dagbladadvertenties zie je bijvoorbeeld de kinderen van een werktuigkundige hoog opgeven over hun vader. 'Onze papa heeft de langste roltrap van Europa gebouwd', en dat is dan een roltrap voor de metro van Praag.

Maar A & P Maxis Hypermarkten wist de allermeeste kinderen van zijn personeel op te trommelen voor de reclame. Bijna honderd. Die deden dienst als model in een 48 pagina's dikke aanbiedingenfolder die A & P eind vorig jaar uitbracht. Voor de opmaak, styling en fotografie brachten ze een zaterdag door op het A & P-hoofdkantoor. Bij 'Kapkop Julienne met accessoires' staat 'Naomi van Ham (4 jaar)' te friemelen aan een pop, en 'Ruby te Slaa (11 jaar)' demonstreert de 'Skate Step City Runner', en 'Iris Wever (8 jaar)' leest in Harry Potter. En zo helpen nog 84 andere A & P-kinderen, met naam en toenaam opgenomen, hun A & P-ouders met de zorg voor het brood op de plank.

Op een koopje. Want een gespecialiseerd kindermodellenbureau als The Kids Casting- & Modelagency in Amsterdam rekent voor een dagje fotografie zeker 600 (tot 11 jaar) tot 900 gulden (16+) per kind. Exclusief btw. Met de apart daarvan in rekening gebrachte portretrechten erbij zou A & P bij bureau The Kids gauw anderhalve ton kwijt geweest zijn voor zijn van vertederende snoetjes bol staande reclamefolder. En anderhalve ton, daar breng je volgens het Nibud al gauw twee kinderen mee groot tot hun achttiende.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden