Versterking in de Opera? 'De zang krijgt niets bijgepompt'

De Nederlandse Opera heeft een gewaagde stap gezet door electronische versterking toe te passen in de nieuwe productie van Beethovens Fidelio....

Luidsprekers en opspeldmicrofoons zijn volgens woordvoerder Fernandez ingezet op verzoek van de regisseur, de Canadees Carsen. Die wil de roemruchte spreekdialogen in Beethovens opera voorzien van een akoestisch reliëf. Het systeem maakt mogelijk dat gefluisterde intriges inderdaad op fluistertoon worden geacteerd, ver van het publiek. Carsen is nog een stap verder gegaan, door de spreekteksten te onderscheiden in dialogen en 'gedachten'. Deze 'innerlijke ontboezemingen' klinken uit een tweede groep luidsprekers, achterin de zaal.

De manipulaties staan volgens Fernandez los van de 'gewone' electronica die het Amsterdamse Muziektheater sinds jaren gebruikt als medicijn voor de gebrekkige akoestiek. Dit zogenoemde 'Lares-systeem' voegt via verborgen luidsprekers galm toe aan het geluid, en 'buigt het om' richting publiek.

De systemen leken elkaar tijdens de Fidelio-première niettemin te doorkruisen of aan te wakkeren. Gehoord vanuit verschillende posities in de zaal, deden zich in muzikale gedeelten momenten van vervreemding voor. Zo leek de bariton van Alan Held (Pizarro) in een duet voorzien van electronische randen, en was de zang van verschillende vocalisten, ook op grote afstand, soms van een merkwaardige 'nabijheid'.

Volgens de Nederlandse Opera zijn er echter geen fouten gemaakt aan de knoppen, en wordt er bij zangstemmen en orkest uit principe 'nooit volume bijgepompt'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.