Versteende instanties uit vervlogen tijden

Conceptmaker Scato van Opstall bespreekt om de week geslaagde en minder geslaagde communicatiepogingen van merken en instanties. Dijkgraven zijn op zoek naar stemvee, maar hun strategie is lek.

Wie op Wikipedia in het lemma 'Waterschap (Nederland)' duikt, wordt kolkend de 13de eeuw in gezogen. Een bizarre wereld vol dijkgraven en hoogheemraadschappen, ingezetenen en ingelanden. Lord of the Rings in de lage landen: je woont opeens in Hunze en Aa's, De Stichtse Rijnlanden, Reest en Wieden of Blija Buitendijks. Waterschappen voelen als versteende instanties uit vervlogen tijden. Op 18 maart mogen we voor de tweede keer landelijk stemmen op deze staatsrechtelijke fossielen.

In 2008 leidde dat tot een magere opkomst van 24 procent. Geen hond wist wat een waterschap precies was, op wie hij stemde of waarvoor. Die desinteresse is niet leuk, als je hoort bij de oudste watermanagers van de wereld. Nijvere dijkgraven besloten daarom tot het voeren van een campagne om hun horigen te involveren. Goed idee. Helaas is de uitvoering zo lek als een mandje.

Neem Windkracht '21, een rampenfilmtrailer met B-acteurs die eerder lijkt op een slechte soap. 'Hou jij het droog? Doe de postcodecheck.' Geen woord over de verkiezing, de programma's of heikele keuzes. Een ander waterschap laat een blond kleutertje vanaf een dijk landinwaarts kijken, achter haar doemt een vloedgolf op van epische proporties. 'Zwemmen of stemmen', dreigt de slogan. Wacht even. Als ik niet ga stemmen voor het waterschap, wordt het kennelijk acuut afgeschaft, raken de waterweringen in verval en verzuipen we met z'n allen? Onsympathiek en vooral ongeloofwaardig.

Alle waterschapspartijen hebben veiligheid voorop staan. Geef de potentiële kiezers een concreet dilemma en je hebt meer kans dat ze zullen stemmen. Een banner met dertig koeien op laag water: 'Mogen we dunbevolkte gebieden onder water zetten als je daarmee een stad droog houdt? Ga naar waterschapskieswijzer.nl en stem op 18 maart.' En zo zijn er meer. Waterschappen delen gratis hun kennis met arme landen - stoppen of doorgaan? Bedrijven die water vervuilen: sluiten of meer laten betalen?

Dit is nog maar het topje van de ijsberg aan fijne watervraagstukken. Ik verzin ze niet, deze komen allemaal uit kieswijzers. Met een dilemmacampagne had je burgers erbij betrokken en tegelijk laten zien wat zo'n waterschap allemaal doet. Zo surf je mooi mee met de 50 procent bewuste kiezers die 18 maart gaan stemmen voor de Provinciale Staten. Maken ze vast nog een vakje rood, ze zijn er toch al.

Helaas. Zonder strategisch denkwerk krijg je geen campagne, maar 'geinige ideetjes', gemaakt door creatieve rijmelaars en een soapregisseur met speelfilmambities.

Niet stemmen, laat ze maar zwemmen, denkt het voetvolk door deze feodale bangmakerij van 22 dijkgraven, die 4 miljoen euro kost. En zo bevestigen ze precies het imago dat ze kwijt wilden: het waterschap als geldverslindende bestuurslaag van zeven eeuwen geleden. Dan ga je nat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden