Verstappen toont fans driezitter

Ex-teamgenoot Mika Salo, tegenwoordig testrijder bij het volgend jaar in de Formule 1 debuterende Toyota, liet zich onlangs ontvallen dat hij het eigenlijk wel prettig vond om de weekeinden eens vrij te hebben....

'De laatste paar weken heb ik nauwelijks vrij gehad', bekent hij. 'Maar ik heb daar niet zo veel moeite mee.' Sterker nog, als er geen Grand Prix is, is hij meestal op de kartbaan te vinden, waar hij een team runt.

Vijftienduizend mensen waren naar de demonstratie in Zandvoort gekomen, ongekend veel gezien de weersomstandigheden.

Deze Verstappen-volgers kregen de primeur van eerste ronden van de Limburger in de Arrows AX3, een driezitter die is gebouwd om sponsors en vips de sensatie van een Formule 1 te laten ondergaan. Samen met teamgenoot Enrique Bernoldi werd hij een paar ronden door de Zuid-Afrikaan Stephen Watson over het circuit gechauffeerd. 'Het is spectaculair, zeker voor iemand die nooit in een Formule 1 heeft gezeten', vond Verstappen. 'Maar het is minder prettig om het stuur niet zelf in handen te hebben.'

Als speciale attractie voor de toeschouwers was een aanval door Verstappen op het ronderecord van Ferrari-testrijder Luca Badoer voorzien. De windstoten en hoosbuien gooiden echter roet in het eten. Met 1.22,180 bleef Verstappen ruim een halve seconde verwijderd van de 1.21,568 die Badoer begin augustus met een oude Ferrari had gerealiseerd.

De demonstratie in Zandvoort werd door Arrows ook aangegrepen om met het oog op de Grand Prix van Italië, volgende week, een ander differentieel uit te proberen. Opmerkelijk, aangezien de ontwikkelingen dit seizoen vrijwel stil zijn komen te liggen.

Door de scheiding met motorleverancier Asiatech (de Arrows wordt volgend jaar aangedreven door een Cosworth-motor, Asiatech stapt over naar Minardi) is alle aandacht reeds op volgend seizoen gericht.

'We hebben de tekeningen en een mock-up (een model) met de ophangingspunten van de Cosworth inmiddels binnen. De ontwerpers zijn hard aan het werk. De nieuwe motor draait een waanzinnig hoog toerental, dat moet behoorlijk wat meer pk's gaan opleveren.'

Verstappen is vanaf het begin door de teamleiding nauw betrokken bij de onderhandelingen met de nieuwe motorenleverancier. 'Ik wist het inderdaad als een van de eersten', vertelt hij. 'Of dat een teken van waardering is? Ik weet het niet.'

Over complimenten heeft de Nederlander echter niet te klagen dit jaar. Hij is volwassen geworden, is de teneur, hij maakt geen fouten meer. Nooit eerder werd zijn contract zo vroeg verlengd.

Door zijn fameuze bliksemstarts heeft hij zelfs de bijnaam Arrows eigen launch control gekregen, een verwijzing naar het elektronische hulpmiddel bij de start.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden