Verstappen tobt maar blijft eerzuchtig

Binnenkort loopt de optie van Arrows op Formule 1-coureur Jos Verstappen af. De Limburger verwacht er volgend jaar weer bij te zijn....

Als er een karaktertrek is die Jos Verstappen mist, is het behaagzucht. Een paar jaar geleden werd hij nog wel eens voor klagerig aangezien, werd hij omschreven als een coureur die zijn eigen falen altijd afschoof op het team of op mechanische mankementen. Maar met het klimmen der jaren is de Limburgse coureur beter bedreven geraakt in het bespelen van de publieke opinie.

Verstappen zegt nog steeds waar het op staat, maar de branie is verdwenen. Wat gelukkig is gebleven, is de eerzucht. Twee weken geleden, tijdens de Grand Prix van België op Spa-Francorchamps, maakte Verstappen een aangeslagen indruk. Weer een race waar hij zijn klasse niet kon etaleren. Terwijl de meeste andere teams het hele seizoen door progressie maken, is de Arrows-trein piepend en krakend tot stilstand gekomen.

'We hebben gedurende het seizoen toch iets verloren ten opzichte van de andere teams. Op het ene circuit gaat het redelijk, op het volgende circuit zijn we nergens. We hebben het gewoon moeilijk', zei de 28-jarige Limburger. Na de race was hij zo mogelijk nog neerslachtiger.

Tot nu toe is Verstappen in dertien races vijf keer over de finish gekomen en heeft hij met zijn briljante vijfde plaats in Canada twee punten verdiend, evenveel als zijn teamgenoot Pedro de la Rosa (twee maal zesde). Geen overdadige luxe voor een team, dat vóór het seizoen als potentiële kampioenendoder werd afgeschilderd.

De vergelijking met teamgenoot Pedro de la Rosa, de meest gebruikelijke meetlat in de Formule 1, valt vooralsnog in het nadeel van Verstappen uit. De Spanjaard heeft zich negen keer als snelste van de twee gekwalificeerd, tegen Verstappen vier keer.

Verstappen heeft gelijk als hij zegt dat zijn rijstijl geschikter is voor de races zelf. Maar hij lijkt meer te worstelen met de specifieke problemen van de Arrows A21 dan De la Rosa, die beter in staat is om de problemen heen te rijden, zoals dat heet in het jargon van de Formule 1.

Teameigenaar Tom Walkinshaw heeft in de pers al een paar speldenprikjes uitgedeeld aan Verstappen. Dat is een deel van het spel, zegt de Limburger daarover. 'Tom en ik weten precies wat we aan elkaar hebben. Ik ben er volgend jaar voor 99 procent zeker bij. We praten met Arrows en met een ander team, maar ik denk dat ik volgend jaar gewoon voor Arrows rijd.'

Dat andere team waar Verstappen eventueel terecht zou kunnen, is het Zwitserse Sauber, waar dit jaar Pedro Diniz en Mika Salo onder contract staan. Maar Salo is met enkele tientallen miljoenen dollars weggelokt door het testteam van Toyota, en teambaas Peter Sauber heeft zijn buik vol van Diniz.

Tot nu toe is er slechts één nieuwe coureur aangetrokken: Nick Heidfeld. Verstappen wordt tot het rijtje kanshebbers voor de tweede auto gerekend. Andere speculaties - hij zou in beeld zijn als testrijder bij McLaren en, op aandringen van zijn vriend Michael Schumacher, bij Ferrari - verwijst Verstappen gedecideerd naar het rijk der fabelen. 'Onzin, ik weet niet waar ze het vandaan halen.'

Toch is het mogelijk dat Verstappen op steun van de Duitser kan rekenen. Schumacher bekende onlangs dat als hij een helpende hand zou kunnen bieden, hij het zeker niet zal nalaten. 'We kunnen erg goed met elkaar opschieten, dus probeer ik hem vanzelfsprekend een beetje te helpen', zei de Duitser die op jacht is naar de wereldtitel. 'Maar ik ben natuurlijk niet zijn manager.'

Het zal de man die wél manager van Verstappen is, Huub Rothengatter, koud laten. Als manager en coureur iets gemeen hebben, is het hun afkeer van behaagzucht; ook Rothengatter laat liever zijn prestaties spreken.

Voorlopig is hij erin geslaagd Verstappen elk jaar sinds zijn entree in de Formule 1 wel ergens onder te brengen. Van hem zal het afhangen of het jongensboek dat in 1994 zo stormachtig begon, een vervolg zal krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden