Verstappen overtuigt in GP Maleisië

Een diepe buiging, dat was wel het minste waar Jos Verstappen gisteren na de Grand Prix van Maleisië recht op had....

De grote gelijkmaker, zo wordt de regen binnen de Formule 1 genoemd. Verstappen deed daar als geen ander zijn voordeel mee. Hoewel hij als zevende en dus net buiten de punten over de finish kwam, dwong zijn prestatie op het circuit van Sepang veel respect af. 'Jos vloog over de baan', sprak Schumacher meteen na de race zijn bewondering uit. 'Hij heeft het echt geweldig gedaan.'

De loftuitingen stonden in schril contrast met de voorbereiding van Arrows. Het team leek een verloren weekeinde tegemoet te gaan. Behalve door een onwillige sensor die de vrije trainingen op vrijdag verpestte, werd Verstappen geplaagd door een onderstuur-probleem waarvoor het team geen oplossing kon vinden.

De kwalificatie leverde hem de achttiende startpositie op. 'Ik was niet in staat meer uit mijn auto persen, ik had gewoon geen vermogen', stelde Verstappen gefrustreerd vast.

Een ingreep aan de koppeling deed het geluk van Verstappen echter keren. Het bleek een gouden greep. Doordat Giancarlo Fisichella zijn Benetton niet netjes op zijn plaats had kunnen krijgen, had de Limburger bij de start een lege plaats voor zich.

Daar profiteerde hij optimaal van. Door steeds het juiste gaatje te kiezen bevond hij zich na twee bochten al op de zesde plaats. Dat hij daarbij de Jaguar van Eddie Irvine licht toucheerde, was een schoonheidsfoutje.

Maar Verstappen raakte pas echt in zijn element, toen in de derde ronde een tropische regenbui boven het circuit losbarstte. Als een koorddanser laveerde hij achter de safety car in derde positie over de kletsnatte baan. Sturend met het gaspedaal, de vingertoppen geconcentreerd op het stuurtje.

De derde positie bleek helaas te hoog gegrepen. Dankzij hun keuze voor intermediates, banden die het midden houden tussen regen- en droogweerbanden, konden Schumacher en Barrichello hun eerdere foutjes - en die van de monteurs, die de verkeerde wielen wilden monteren - herstellen, waarna ze snel een beslissende voorsprong namen.

Achter David Coulthard hield Verstappen echter verbeten vast aan zijn vierde plaats. Zijn achtervolgers, Mika Hakkinen en Heinz-Harald Frentzen, kregen geen vat op de Limburger, wiens Arrows normaal toch het onderspit moet delven tegen het surplus aan vermogen bij de McLarens en de Jordans. Alleen Ralf Schumacher kon Verstappen nog passeren.

Een laatste pitstop voor benzine en nieuwe banden maakte een einde aan het sprookje van Verstappen. Frentzen en Hakkinen waren eindelijk van die oranje-zwarte vlek voor hun neus verlost. 'Dit was een van de spectaculairste races die ik heb gereden, vechtend met Ralf Schumacher, Verstappen en Hakkinen', bekende Frentzen. 'We zwabberden door het vele water soms bijna van de baan, maar deze race is echt op de limiet gereden.'

Hoewel de beloning in de vorm van zijn eerste WK-punten van het jaar uitbleef, was Verstappen erg tevreden. De technisch directeur van Arrows, Mike Coughlan, prees zijn agressieve rijstijl, maar zelf betrok hij het hele team bij zijn prestatie. 'Het is jammer dat we geen punten hebben veroverd, maar we zijn heel gelukkig dat we ook in de tweede race van het seizoen de finish hebben gehaald. Dat belooft veel goeds voor als we straks over de nieuwe voorwiel ophanging kunnen beschikken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden