Verstappen eist 350 duizend euro van online supermarkt Picnic om reclamefilmpje

Max Verstappen eist 350 duizend euro van Picnic, hetgeen voor de coureur niet meer zal zijn dan een zakcentje. Voor de startup Picnic - een online supermarkt - is het een rib uit het lijf. Maar Picnic denkt dat het de rechtszaak die het Luxemburgse managementbureau Mavic S.À.R.L heeft aangespannen, niet meer kan verliezen.

null Beeld epa
Beeld epa

Donderdag vindt de eerste zitting plaats voor de rechtbank in Amsterdam. Omdat de hoofdpersoon zelf niet zal komen opdraven, zal de belangstelling minder groot zijn. In september vorig jaar zette Picnic onder de titel 'Als je op tijd bent dan hoef je niet te racen' een filmpje op de website waarbij een lookalike van Verstappen in een Picnic-busje de boodschappen rondbracht. Daarbij schiet de fake-Verstappen provocerend langs een bezorgauto van Jumbo - de keten die van de diensten van de echte Verstappen gebruik mag maken.

Jumbo kon de parodie op de eigen spot wel waarderen. Maar Verstappen zelf niet. Die noemde het een inbreuk op het zorgvuldig gekoesterde imago en een 'aantasting van de exclusieve licentie die Max heeft gegeven aan bepaalde bedrijven om zijn portretrechten te exploiteren. Vooruitlopend op de bodemprocedure heeft Mavic S.À.R.L tevergeefs tot twee keer getracht beslag te leggen op de banktegoeden van Picnic. De rechter wees dit af, omdat Verstappen de reputatieschade niet voldoende kon aantonen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden