Versoepeling van mediaregels VS beperkt aanbod

Grote mediabedrijven in de Verenigde Staten krijgen meer ruimte om lokale tv-zenders en kranten op te kopen. De Federal Communications Commission (FCC) besloot maandag tot verregaande versoepeling van de regels die media-eigendom aan banden leggen....

De FCC in Washington opent zo de deur voor mediagiganten als Rupert Murdoch en AOL Time Warner om regionale informatiemarkten meer te beheersen. Democraten, consumentengroepen en kleine media-ondernemingen hebben geprotesteerd tegen de verslapping van de regelgeving, die uit 1975 stamde.

De wet was destijds bedoeld om concentratie van media-beheer in regionale markten tegen te gaan. Een gedwongen spreiding van eigendom zou een diverse informatievoorziening betekenen, een groot democratisch goed in de VS, vonden de wetgevers 28 jaar geleden. Volgens critici zal die diversiteit verdwijnen als Washington zijn grenzen en controle loslaat.

De drie vóór-stemmende Republikeinse leden van de FCC (tegenover twee Democraten) bleken echter gevoelig voor de argumenten van grote bedrijven als telecombedrijf Viacom, krantenonderneming Tribune en The New York Times Company, die ook The Boston Globe bezit.

Zij zeggen dat ze de concurrentiestrijd met nationale kabel- en satellietzenders, en in mindere mate internetaanbieders, verliezen als ze hun greep op nieuwsmarkten niet kunnen vergroten.

De versoepeling betekent dat één bedrijf een televisie-zender en een krant mag beheren in kleine regio's. In grotere markten kan één eigenaar drie tv-stations in handen hebben. Uiteindelijk kan een mediamagnaat 45 procent van de tv-kijkers gaan bereiken. Nu is dat maximaal 35 procent.

De FCC benadrukte dat de markt van 1975 niet vergelijkbaar is met die van 2003. Destijds kende de VS drie tv networks (ABC, CBS en NBC), één telefoon- en één computerbedrijf. Nu vechten talloze oude- en niewe-media-ondernemingen om de aandacht van de informatieconsument.

Daarom zei de Republikein Kathleen Abernathy van de FCC, die vóór stemde: 'Niemand wil media-eigendom in een paar handen zien. Maar het is simpelweg niet mogelijk om de informatiestroom te monopoliseren in de wereld van vandaag.'

De tegenstanders vormen een opvallende coalitie. De Consumers Union, kleine mediabezitters maar ook CNN-oprichter Ted Turner vrezen dat het nieuws eenduidiger wordt als de eigenaar van de lokale pers en tv-zenders één en dezelfde persoon is. Een 'beangstigende homogeniteit' zou het nieuws kenmerken en 'de fundamenten van onze democratie' aantasten, aldus een verklaring.

De FCC ontving meer dan een half miljoen e-mails en briefkaarten uit protest. Consumentengroepen hebben aangekondigd dat ze het besluit voor de rechter zullen aanvechten.

Anderzijds hebben ook de wapenlobbyclub National Rifle Association en andere bedrijfslobbyisten zich tegen de FCC-plannen gekeerd. Volgens hen zullen meer fusies en overnames tot minder concurrentie en dus hoge advertentietarieven leiden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden