Verslavende vleeskeuring

Na het succes van de ontmoetings-app Grindr voor homoseksuelen is er eindelijk een populaire variant voor heteroseksuelen: Tinder. Hoe werkt het en waarom is het zo verslavend?

'Ik heb je foto niet eens gezien', zegt Vivian (22). 'Tinder gebruikt zo veel data van m'n internetbundel dat ik geen foto's meer kan laden. Ik selecteer nu op namen en leeftijd.' Dates zijn wel eens beter begonnen, maar in ieder geval is mijn naam goedgekeurd.


Het is de eerste vluchtige koffieafspraak die ik maak via Tinder. De populaire app die gebruikmaakt van je locatie en je Facebook-profiel om met anderen in contact te komen. Na het inloggen zie je foto's van (in mijn geval) meisjes uit de omgeving en kan de vleeskeuring beginnen. Vind je de persoon aantrekkelijk, swipe je naar rechts. Ben je niet onder de indruk, naar links.


De overige informatie die je krijgt, is het aantal gemeenschappelijke vrienden en het aantal gedeelde 'vind-ik-leuks' via Facebook. Wanneer er sprake is van een match kom je samen in een privéchatgesprek terecht. Daar is het zaak te regelen dat je elkaar in het echt ontmoet.


Zo kwam ik dus in contact met Vivian. Uit haar foto's maak ik op: mooie benen, grote zonnebril, festivalganger en hockeyster. Ik kan niet anders dan naar rechts swipen. Net als bij Fleur (24), Ilona (25), Lotte (24), Sascha (23) en vele anderen. Ik geef toe: het aantal knappe vrouwen is hoog en dat is de voornaamste reden waarom het zo verslavend is. Daarnaast is het slim van de makers dat je geen bericht krijgt als je wordt afgewezen.


Justin Mateen (27), een internetondernemer uit Los Angeles, bedacht en ontwikkelde de app met drie vrienden. 'Tot dusver zijn sociale netwerken zoals Facebook en LinkedIn vooral goed in het online contact leggen tussen al bestaande vrienden uit de echte wereld. De door ons ontwikkelde applicatie is daarentegen uiterst effectief in het maken van nieuwe contacten tussen mensen die elkaar nog niet kennen, maar waarschijnlijk wel leuk vinden. Zowel online als offline. Ik zie het als een nieuwe fase voor social media.'


En het succes in Nederland? 'Inmiddels hebben 3 op de 100 mensen in Nederland de app gedownload en dit aantal groeit gestaag. Nederland is naast Groot-Brittannië, Canada, Australië en Brazilië onze snelste groeimarkt. Wereldwijd zitten onze gebruikers ruim een uur per dag op de app en het aantal matches tussen personen is elke dag meer dan 15 miljoen.' Het geeft aan hoe verslavend én succesvol de vleeskeuring per mobiele telefoon is.


Een uur per dag red ik niet, maar Vivian lijkt met haar Tindergedrag te bevestigen dat de statistieken van Mateen niet overdreven zijn. Ze heeft de app sinds een week, maar is nu al tweehonderd keer door de keuring van het mannelijke geslacht gekomen. Onze date wordt er niet beter op.


Volgens socialmedia-expert Linda Duits was het wachten op een succesvolle heteroseksuele variant op Grindr (locatiegerichte app voor homoseksuelen en sinds 2011 populair). 'Je had al de app Bang With Friends, maar daar lag te dik bovenop dat het puur om seks draaide. Dat werkt niet binnen de heteroseksuele gemeenschap, waar mannen en vrouwen vaak andere opvattingen over seks hebben.


Tinder is subtieler en het wekt bovendien meer vertrouwen bij de gebruiker omdat het hebben van een Facebook-profiel verplicht is. Daardoor is redelijk goed te achterhalen of het om een echte persoon gaat. Bijvoorbeeld door je gemeenschappelijke vrienden te raadplegen.'


Is het dan uitgesloten dat iemand misbruik maakt van de app door zich als iemand anders voor te doen? 'Dat is nooit helemaal uit te sluiten', zegt Duits. 'Maar in de media wordt het gevaar van onlinebedrog via social media vaak opgeblazen. In de praktijk blijkt het te veel moeite om mensen expres te bedonderen.'


In de Verenigde Staten hebben drie vrienden weleens een nepaccount gecre-


eerd van de fictieve blondine Sammy (21). Sammy had binnen een uur 250 matches op Tinder. Via de chatbox liet ze vervolgens weten 's avonds met vriendinnen wat te drinken bij de plaatselijke Yogurtland. In afwachting van een ontmoeting met Sammy kwamen zeventig jongens tevergeefs opdraven.


Het zegt wat over de impact van de app. Volgens Duits is die te danken aan het speelse 'hot-or-notelement' (naar rechts swipen: hot, naar links swipen: not) en het feit dat Tinder zichzelf geen dating-app noemt. 'De meeste singles zijn twintiger en in die groep heerst een stigma op onlinedating. Het hot-or-notelement en de chatbox maken het contact losser. Het sluit beter aan bij de behoeften van jonge mensen die misschien niet op zoek zijn naar een vaste relatie, maar wel willen flirten en daten.'


Vivian beaamt dit. 'Ik zie Tinder vooral als los vermaak. Ik zit er echt niet op om de liefde van m'n leven te ontmoeten. Dan moet je wel heel wanhopig zijn. En hoe onromantisch is het om met iemand te trouwen die je via een app op je mobiel kent? Ik ken trouwens wel een jongen die z'n vriendin via Tinder heeft ontmoet. Dat wil je toch niet?'


Als ik eerlijk ben, zou het mij niets kunnen schelen of je de ware leert kennen via Tinder of in een willekeurige kroeg. Het laagdrempelige eerste contact via Tinder betekent niet dat de eventuele vonk die later in het echt overslaat minder heftig is. Volgens Mateen verschijnen dagelijks vier à vijf bedankmails van koppels die gaan trouwen nadat ze elkaar via de app hebben leren kennen.


Mijn kansen op een succesvolle date met Vivian lijken echter verkeken. Ik betaal de koffie, neem afscheid en kijk op m'n telefoon. 'You have a new match on Tinder!', staat er. Maaike (23) wil ook wel een biertje drinken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden