Verschillende vormen van F-commerce

De opkomst van F-commerce, winkelen via Facebook, biedt ook gezelligheid. Nooit eerder was online shoppen zo sociaal.

ONLINE SHOPPEN OP FACEBOOK - Erg handig, dat online winkelen. Alleen jammer dat het een vrij eenzame bezigheid is, waardoor niemand je ter plekke antwoord kan geven op je meest prangende vragen, zowel die aan de verkoper zelf ('hebben jullie deze maand nog extra koopavonden'?) als die aan je vrienden ('wees eerlijk, maakt aubergine - de kleur dan, niet de groente - me dik?'). De opkomst van F-commerce, oftewel winkelen via Facebook, zou nog wel eens uitkomst kunnen bieden.

Nooit eerder was online winkelen zo sociaal. En mogelijk zeer rendabel voor verkopers. Uit cijfers van het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de gemiddelde internetgebruiker per dag ruim vijftien minuten doorbrengt op Facebook. Dat is vier keer zo veel als op 's werelds populairste zoekmachine Google. Je producten aanprijzen op Facebook lijkt dan ook een goede zet. Ter verduidelijking: F-commerce houdt niet in dat je iets koopt van Facebook. De socialenetwerksite fungeert slechts als platform.

Volgens Bart ter Steege, consultant bij internetadviesbureau Jungle Minds, is F-commerce vooral een kwestie van vissen waar de vis zich bevindt. 'De grootste waarde schuilt in het potentiële bereik', zegt hij. 'Waarom zou je als verkoper moeite doen om bezoekers naar een externe site te lokken, als je weet dat je doelgroep zich al op Facebook bevindt? Het is in zo'n geval slimmer om je winkel gewoon naar hen toe te brengen.'

Toch richten de meeste verkopers hun Facebookpagina vooralsnog in als een webshop zonder afrekenmogelijkheid. Een soort digitale etalage dus. 'Het voordeel van deze variant is dat het technisch gezien minder werk oplevert', zegt Ter Steege. 'Iemand die een product daadwerkelijk wil aanschaffen, wordt namelijk gewoon doorgelinkt naar de gewone webshop.'

Een voorbeeld van een dergelijke etalage is de Facebookpagina van warenhuisketen De Bijenkorf. 'Facebook vormt een belangrijk deel van onze online strategie, en niet alleen wat verkoop betreft', zegt Robert Bohemen, directeur marketing. 'Boven alles stelt het sociale netwerk ons in staat om klanten een beleving te bieden, om hen te betrekken bij wat de Bijenkorf allemaal doet. Door het plaatsen van foto's, filmpjes en games bijvoorbeeld. Of door de leden van onze Facebookpagina deelgenoot te maken van speciale evenementen, zoals koopavonden of winacties.'

Merken die het gehele aankoopproces wel binnen Facebook willen laten plaatsvinden, kunnen met een speciale applicatie zowel de catalogus als de kassa in één pagina integreren. 'Vermoedelijk levert zo'n shop net iets minder afhaak op dan een pagina die mensen doorstuurt naar een externe link', zegt Ter Steege. 'Bij Nederlandse merken heb ik deze variant overigens nog maar weinig gezien, waarschijnlijk doordat de applicatie nog niet gecombineerd kan worden met iDeal. Maar de F-shop van de Amerikaanse modereus Asos.com is een mooi voorbeeld.'

Een bijkomend voordeel van F-commerce voor verkopers, nog los van het potentiële bereik, is het virale effect. Voor het grootste deel gebeurt dit puur op basis van het interactieve karakter van de socialenetwerksite zelf - lees: het delen van werkelijk alles met werkelijk iedereen. Zo verschijnt er automatisch een melding op iemands prikbord wanneer deze persoon bij een bepaalde winkel of een bepaald product op de 'vind ik leuk'-knop drukt. Ook zullen de meeste F-shops na afloop van een aanschaf vragen of de koper zijn of haar nieuwste aanwinst wil delen met vrienden.

Vooral voor winkels in de opstartfase kan dit olievlekeffect van groot belang zijn. Zo ook voor Poppy's Parade, de eerste Nederlandse vintagewinkel op Facebook. 'De eerste fans van onze winkel kwamen nog vooral uit onze eigen vriendenkring', zegt medeoprichter Eva de Visser. 'Dankzij al hun 'vind-ik-leuks' en doordat zij vervolgens weer over ons op hun eigen prikbord schreven, is het aantal bezoekers van onze winkel gestaag gegroeid. Inmiddels zitten we op ruim 3500 fans.'

De Visser benadrukt het belang als eigenaar van een F-shop interactief te blijven met je bezoekers. 'Je kunt wel veel fans hebben, maar als je vervolgens niets met ze deelt, of niet op hun vragen reageert, blijft je pagina heel statisch. Terwijl Facebook juist zo'n geschikt medium is om snel en gemakkelijk op vragen te reageren.'

Ook Ter Steege ziet snelheid en direct contact als een voordeel. 'Je kunt je klanten via Facebook veel gemakkelijker op de hoogte houden van actuele aanbiedingen. En zij kunnen jouw uitingen op hun beurt weer effectiever verspreiden onder hun eigen vrienden.'

Desondanks lijkt het erop dat de interesse in F-commerce vanuit de consument nog maar stapvoets toeneemt. Volgens Ter Steege valt dit deels te wijten aan de angst voor het onbekende. 'De vraag is of mensen het wel prettig vinden om betalingen af te ronden binnen een socialenetwerksite. Toen een aantal jaar geleden mobiel winkelen werd geïntroduceerd, had ook niet iedereen daar meteen een veilig gevoel bij.'

Rest de vraag of die angst terecht is. 'Nee', zegt Ter Steege. 'Functioneel gezien is betalen bij een F-shop niet anders dan betalen bij een reguliere webshop. Daarbij is het ook niet zo dat een deel van het geld naar de eigenaren van Facebook gaat. Dat F-commerce voor meer activiteit op hun sociale netwerk zorgt, is voor hen al beloning genoeg.'

Eerder dit jaar voorspelde adviesbureau Booz & Company dat de wereldwijde omzet van verkopen via sociale media de komende vijf jaar zal verzesvoudigen: van 5 miljard in 2011 naar 30 miljard in 2015.

De etalage: De Bijenkorf

Op de Facebookpagina van warenhuis De Bijenkorf kan sinds kort de gehele catalogus van zo'n dertigduizend producten worden doorgespit. Wie iets wil kopen, wordt automatisch doorgelinkt naar debijenkorf.nl. Ook kunnen de 48 duizend volgers van de pagina regelmatig deelnemen aan winacties op speciale evenementen, zoals kerstkoopavonden.

Het veilinghuis: Poppy's Parade

In deze vintagewinkel op Facebook is enige besluitvaardigheid geboden. Het 'geveilde' stuk gaat namelijk naar degene die als eerste 'verkocht' onder de foto plaatst. Per dag verschijnen er ongeveer drie items op de pagina. Poppy's Parade hanteert overigens vaste prijzen, dus je hoeft geen rekening te houden met het vermogen van de andere 3500 volgers.

De F-shop: Asos Media

'De F-shop van online modegigant Asos is de meest volwassen Facebookwinkel die ik tot nu toe heb gezien', zegt Bart ter Steege van Jungle Minds. 'De pagina biedt het volledige Asos-assortiment, een winkelmand en betaling via creditcard en Paypal.' De shop wordt op dit moment gevolgd door bijna anderhalf miljoen mensen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden