'Verre' lekke band kost Albers de titel

Routinier Bernd Schneider is voor de vierde keer in zijn lange carrière Deutscher Tourenwagenmeister. Maar het had even goed de jonge Nederlander Christijan Albers kunnen zijn....

Albers is in zijn eerste seizoen als Mercedes-fabrieksrijder in deze prestigieuze toerwagencategorie der Deutsche Tourenwagen Masters een grote ster geworden. Twee weken geleden won hij nog in Zandvoort, maar voor deze laatste race in Hockenheim dichtte hij zichzelf weinig kans toe.

Teamgenoot Schneider kent deze baan als geen ander omdat hij daar veel meer testsessies doet dan zijn concurrenten en teamgenoten. Daarom was het opvallend dat de Duitser bij de training niet verder was gekomen dan de vijfde plaats.

Maar Albers had met de negende plaats nog veel slechter getraind en stond daarmee liefst twee startrijen achter zijn concurrent. Het ging alleen nog tussen deze twee om het kampioenschap. Wie de ander vóór zou blijven (mits in de punten) zou kampioen zijn.

Terwijl Alesi, Mattias Ekström (Audi) en Peter Dumbreck (Opel) vooraan wegreden, pakte Schneider meteen al bij de start de vierde plaats.

Albers bleef aanvankelijk waar hij was, maar besloot, tactisch handig, als alleerste van het hele veld zijn eerste (van de twee verplichte) pitstop te maken.

Die verliep pijlsnel. Schneiders stop, enkele ronden later, kostte wat meer tijd. Maar de twee kwamen vlak bij elkaar toen Schneider onverwacht nog eens naar de pits moest met een lekke achterband.

Slechts gescheiden door Timo Scheider (Opel) draaiden beide kemphanen hun rondjes waarbij duidelijk werd dat Albers op dat moment de snelste van de twee was. Na een spin van Scheider reden de twee titelkandidaten bumper aan bumper.

Maar na zijn tweede pitstop overkwam Albers hetzelfde als Schneider eerder in de race: een lekke achterband. De Nederlander had de pech dat dit op het verste punt van het circuit gebeurde, terwijl het Schneider vlakbij de pits was overkomen. Dat kostte vele extra seconden – Albers moest nu drie stops maken, terwijl Schneider het bij twee kon laten – én de titel.

Jean Alesi, sinds twee jaar in de DTM actief, boekte zijn derde zege ooit in deze klasse. Hij toonde zich na afloop verbolgen over het rijden ('unfair!') van zijn naaste tegenstander Mattias Ekström die hem in de laatste bochten twee keer van achteren aantikte in een alles-of-nietspoging om te passeren.

Dat is in dichte raceauto's een tamelijk gangbare handelwijze, maar Alesi is daar door zijn lange verleden in auto's met open wielen, waar zulke acties hoogst gevaarlijk kunnen zijn, nog altijd niet aan gewend.

Deur-aan-deur of bumper-aanbumper is voor het publiek – en voor de meeste coureurs – de grote charme van het racen met gesloten auto's en maakt het vaak spannender dan de Formule 1.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden