Verrassende maar volstrekt logische keus

Het journaille keek eerst vreemd op, bij de nieuwe artistiek leider van het HF. Maar Ruth Mackenzie lijkt geknipt voor de functie.

Even leek het of de Vlaamse actrice Viviane De Muynck achter de tafel zat, maar het was Ruth Mackenzie, vanaf de zomer van 2014 de nieuwe artistiek leider van het Holland Festival (HF). Voorzitter Martijn Sanders en directeur Annet Lekkerkerker keken tevreden; de ongeveer twintig journalisten in de Kleine Zaal van het Muziekgebouw keken verbaasd. Ruth wie?


Drie kwartier later was het vraagteken al een beetje veranderd in een uitroepteken. Niet alleen omdat Mackenzie de eerste vrouwelijke directeur van het HF wordt (naast de eerste vrouwelijke zakelijk directeur, Lekkerkerker). Maar uit wat zij zei, hoe algemeen ook, en door haar enorme staat van dienst (op papier althans), bleek hoezeer deze verrassende keuze een goede kan zijn. Dat zij uit twintig serieuze kandidaten werd uitverkoren zegt ook veel. Sanders liet en passant weten dat er voor deze functie veel interesse bestond, van bekende en minder bekende kandidaten.


Velen hadden verwacht dat gekozen zou worden voor een Nederlandse of Vlaamse kandidaat, maar men kwam dus met een Britse vrouw op de proppen die vorig jaar opzien baarde met het London 2012 Festival. Tijdens dit groots opgezette cultureel festival tijdens de Olympische Spelen wist zij daar alle grote namen uit de muziek, opera, theater, dans en beeldende kunst bijeen te brengen. Van Daniel Barenboim en Simon Rattle tot Deborah Warner, de Royal Shakespeare Company, toneelschrijver Alan Ayckbourn en een project met schilderijen van Titiaan, gekoppeld aan decorstukken voor The Royal Ballet.


Eerder was ze onder meer directeur van The Scottish Opera en adviseur bij het Barbican Centre in Londen. Ze studeerde aan de Sorbonne in Parijs en later in Cambridge en Nottingham.


Op de persconferentie vrijdag in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam liet ze zich kennen als kordaat en uitgerust met een zeker gevoel voor understatement. Charmant maar gedecideerd wees ze inhoudelijke vragen over de toekomst van 'haar' festival af, omdat Pierre Audi daarvan nog tot en met de editie van volgend jaar de leiding heeft. Wel gaf ze aan verder te zullen bouwen op de wijze waarop Audi de afgelopen negen jaar het festival heeft geleid, met als basis de driepoot muziek (inclusief muziektheater), theater en dans.


Ook Martijn Sanders had in zijn introductie al gezegd dat het HF onder Mackenzie niet radicaal van aanzien zal veranderen, maar dat de nieuwe directeur wel haar eigen accenten zal zetten. Mackenzie vindt het bereiken van brede publieksgroepen van wezenlijk belangrijk. 'Ik wil graag dat kunst gezien wordt als voeding voor de mens, als bouwsteen voor ons bestaan en natuurlijk ook als iets om ons mee te vermaken.' Op grond van haar werk tot nu toe kan worden verwacht dat zij het Holland Festival van wat meer cultureel spektakel en grote publieksvriendelijke evenementen zal voorzien en samenwerking met de Amsterdamse musea zal zoeken.


De afgelopen tien jaar bezocht Mackenzie het festival geregeld. Dit jaar echter bewust niet, omdat ze in de luwte wilde blijven - haar benoeming moest niet voortijdig uitlekken. Ze is bekend met het werk van Pierre Audi en met Ivo van Hove en zijn Toneelgroep Amsterdam. Het HF-directeurschap wordt haar hoofdbaan, daarnaast gaat zij zich in Engeland bezighouden met het cultuurprogramma rond de herdenking '100 jaar na de Eerste Wereldoorlog', die er vanaf 2014 plaatsvindt.


Op de vraag waar precies in Engeland ze is geboren, antwoordde ze: 'Reading. Ook de stad waar de tv-serie The Office zich afspeelt'. Dat ook het warenhuispersoneel uit de BBC-serie Are you being served daar jaarlijks zijn personeelsuitje vierde, wist ze niet. Hetgeen dan misschien weer voor haar pleit, in haar hoedanigheid immers als toekomstig HF-directeur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden