Verrassend bestoven

De Duitse technoband Brandt Brauer Frick schuwt het experiment niet. Zij weten wat er gebeurt als je techno op akoestische instrumenten speelt. Vanavond zijn ze in Vredenburg te horen, samen met producer Om'Mas Keith.

Een paar maanden geleden had Om'Mas Keith nog nooit van de Duitse technoband Brandt Brauer Frick gehoord. Deze week repeteert de producer en muzikant uit Los Angeles in het winterse Berlijn met de drie Duitse musici, als opmaat voor een Europese tournee. 'Verrassend? Ja. Maar ik laat me graag verrassen.'


De Amerikaan, die vorig jaar het veelgeprezen debuutalbum van Frank Ocean mede produceerde, ontving een tijdje terug een e-mail van de Duitsers. 'Ze kenden mijn werk en wilden samenwerken. De muziek die ze opstuurden, was interessant. Ik was onder de indruk.'


Keith ging met het Duitse materiaal aan de gang; uit de intercontinentale samenwerking ontstond vervolgens Plastic Like Your Mother, een van de nummers van het nieuwe album Miami van Brandt Brauer Frick.


Daarmee eindigde de samenwerking niet. 'De boys vroegen of ik zin had om met ze op tournee te gaan.' Deze week speelt hij samen met het trio op het Nederlandse Cross Linx-festival. Vijf steden doet het gelegenheidskwartet aan. Daarna wordt de tournee vervolgd in Groot-Brittannië, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De samenwerking eindigt eind maart in Istanbul. 'Voorlopig', zegt de Amerikaan. 'Ik ben altijd in voor nieuwe projecten.'


Hij leunt tevreden achterover in de met muziekinstrumenten volgepropte studio van het Duitse trio, in de Berlijnse wijk Neukölln. Het is een stadsdeel waar veel immigranten uit het Midden-Oosten wonen. Keith: 'Ik hoor hier de interessantste grooves uit de autoradio's komen. Nee, je raakt als muzikant nooit uitgeleerd. Overal ligt de inspiratie voor het oprapen.'


Paul Frick, de pianist van Brandt Brauer Frick, die naast de Amerikaan op de sofa in de Berlijnse studio zit, zegt: 'Om'Mas neemt tijdens de tournee de zangpartijen voor zijn rekening, maar speelt ook basgitaar.'


Het gesprek vindt plaats in Berlijn, een week voor het eerste optreden in Nederland, donderdagavond in het Utrechtse Vredenburg. Keith is net in Berlijn geland. Gerepeteerd heeft het viertal nog niet. Is dat niet wat kort dag? Frick: 'Repeteren doen we de komende vier dagen. We weten wat we willen. Ook tijdens optredens laten we ons graag verrassen.' Keith: 'Je moet niet te veel repeteren, te veel vastleggen. Dat deden Miles en Coltrane ook niet. Ik houd van de spanning van vlak voor een optreden.'


Brandt Brauer Frick bestaat sinds 2008. Frick, een Berlijner met een klassieke-muziekopleiding, had al sinds zijn jeugd een voorliefde voor techno. Met de muziek, die in zijn late tienerjaren in Berlijn in de legendarische clubs gespeeld werd, streek hij zijn traditioneel geschoolde leraren nogal eens tegen de haren in. Zes jaar geleden raakte Frick enthousiast over de muziek van twee jonge landgenoten, Daniel Brandt en Jan Brauer, die onder de naam Scott in Wiesbaden techno speelden met jazzinvloeden. Frick: 'Ik stuurde een mail, ze waren geïnteresseerd.' Daniel Brandt, net als Frick multi-instrumentalist: 'Het was in het begin volop experimenteren. We wilden kijken wat er gebeurde als je techno, moderne klassieke muziek en jazz mixt.'


Wat de muziek van het Duitse trio uniek maakt: de multi-instrumentalisten spelen hun techno op akoestische instrumenten. Niks drumcomputers of ingeblikte samples - al rekenen de Duitsers de moog ook onder de akoestische instrumenten.


In 2010 kwam het eerste album uit: You Make Me Real, vol aanstekelijke techno. Een tuba die de steeds weer repeterende baslijn op het meeslepende nummer Teufelsleiter speelt, pianoloopjes, veel slagwerk. Je zou het 'minimal techno' kunnen noemen, deels in de stijl van Philip Glass en Steve Reich, met soms een knipoog naar de muziek van Brian Eno en Robert Fripp en diens 'Frippertronics'. Techno zonder computers.


Op tournee deed het Duitse trio na het verschijnen van de eerste plaat nog iets wat ongebruikelijk was in de wereld van de techno. Ze namen zeven klassiek geschoolde musici mee het podium op: harp, cello, viool, tuba, een zangeres, samen met piano, moog en drums. Een uitdaging, zegt Brandt. 'Klassieke muzikanten staan niet bekend om hun groove. Maar het werkte.'


Onder de naam The Brandt Brauer Frick Ensemble speelden de Duitsers met hun gasten op tal van festivals, ook in Nederland, waar het publiek bij aanvang van de optredens vaak geen idee had wat er op het podium zou gaan gebeuren. Frick: 'Zagen ze klassieke musici zitten met partituren voor hun neus. Als we begonnen, hoorde je bij aanvang nog wel wat rumoer, maar allengs raakten de mensen gehypnotiseerd door de klanken.'


Muziek is voor de drie jonge Duitsers een continue ontdekkingsreis. Ze willen zich niet op één stijl vastleggen. Op hun nieuwe plaat Miami zingt de Britse zanger Jamie Lidell twee nummers. Brandt: 'Hem hebben we gewoon benaderd. Hij wilde graag. Er gebeurt veel interessants in de muziekscene in Groot-Brittannië. Berlijn gold altijd als de hoofdstad van de techno, maar de laatste tijd komt onze inspiratie toch vooral van buiten Duitsland.'


Lidell kwam niet naar Berlijn voor de opnamen. Hij leverde de vocale bijdragen voor Broken Pieces en Empty Words vanuit zijn woonplaats Nashville, Tennessee. Brandt Brauer Frick bouwden de tracks verder uit in de studio in Neukölln. Frick: 'De muziekwereld kent geen grenzen.' Om'Mas Keith naast hem knikt.


cross-linx.nl


Om'Mas Keith werkte vorig jaar mee aan het veelgeprezen debuutalbum van Frank Ocean, dat onlangs met een Grammy werd beloond. De Amerikaan maakt deel uit van het los-vaste experimentele hiphoptrio Sa-Ra.


Samen maakten ze twee platen: The Hollywood Recordings (2007) en Nuclear Evolution: The Age of Love (2009). Keith: 'Niets mooiers dan in de studio jammen met John; hij achter de piano, ik achter de Rhodes.' Keith speelt drums, gitaar, keyboards en zingt. Tijdens de tournee met Brandt Brauer Frick zal hij zich van zijn veelzijdigste kant laten zien, belooft hij.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden